Porozumění řeči u dětí předškolního věku
Speech understanding in preschool children
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85594Identifiers
Study Information System: 176312
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Kopečný, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
6. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Porozumění, řeč, sluch, paměť, pozornost, předškolní věkKeywords (English)
Understading, speech, hearing, memory, preschool ageDiplomová práce se zabývá logopedickou problematikou porozumění řeči u dětí předškolního věku, konkrétně jejím vývojem, terapií a zejména diagnostikou. Na základě nedostatku diagnostických materiálů k vyšetření porozumění řeči, sluchové paměti a sluchové pozornosti byl vytvořen test Rozumění řeči (V.K.) ve třech variantách pro děti od 4 do 7 let. Teoretická část práce se zabývá charakteristikou vývoje dítěte předškolního věku a vývojem komunikačních schopností, zejména lexikálně-sémantické roviny a možností rozvoje porozumění řeči a sluchové percepce. V závěru teoretické části jsou zpracovány aspekty (diagnózy), u kterých byl posuzován vliv na porozumění řeči. Empirická část ukazuje praktické využití testu Rozumění řeči (V.K.) ve třech variantách u celkem 302 dětí a porovnává hlediska ovlivňující potíže v porozumění řeči. Prostřednictvím analýzy sběru dat bylo dokázáno, že většina dětí má alespoň mírné potíže v porozumění řeči, sluchové paměti a sluchové pozornosti. Větší potíže vykazovali chlapci a děti s bilingvální výchovou. Vliv nesprávné artikulace na potíže v porozumění řeči nebyl prokázán. Porozumění řeči, sluchová paměť a pozornost jsou velmi důležitými oblastmi ovlivňujícími výkony dětí v běžných činnostech, a proto by aktivity pro jejich rozvoj měly být samozřejmou součástí předškolní...
The purpose of this master thesis is to investigate how preschool children understand speech, particularly its development, therapies and diagnostics. It was created a test called Rozumění řeči (V. K.) (Understanding of Speech) because of lack of diagnostic material for examination of understanding of speech, auditory memory and attention. The test was produced in three versions for children from 4 to 7 years. Theoretical part deals with the characteristics of preschool age and the development of communication skills, especially the level of lexical-semantic language and the possibility of developing an understanding of speech and auditory perception. At the end of the theoretical part I describe the aspects (diagnosis)that had an impact on understanding of speech. The empirical part shows the practical use of the test Understanding of Speech (V.K.) in three versions. In total it was 302 children who completed the test that helped me to compare aspects which has got an influence on difficulties in understanding of speech. It has been proven that most children had at least a weak difficulty in understanding, memory and auditors attention. It was interesting that it was boys and bilingual children who had more difficulties. The influence of incorrect articulation on difficulties in understanding of...