Česká lidová píseň v houslové pedagogice
Czech Folk Song in Violin Pedagogy
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85450Identifiers
Study Information System: 177047
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Perglerová, Marka
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Music - Musical Instrument
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
hra na housle, lidová píseň, houslová pedagogika, sbírky lidových písníKeywords (English)
playing the violin, folk song, violin pedagogy, collections of folk songsDiplomová práce s názvem Česká lidová píseň v houslové pedagogice pojednává o využití českých lidových písní v hodinách výuky hry na housle. Přináší obecné poznatky o lidových písních, popisuje jejich charakteristické znaky, zkoumá formy jejich existence v současné době a zamýšlí se nad jejich budoucností. Praktická část práce se zabývá problematikou jejich využití k rozvoji houslových dovedností a seznamuje s instruktivní literaturou, která je tvořena úpravami lidových písní. Závěrečná část přináší výsledky průzkumu, který byl realizován formou dotazníků, jehož cílem bylo zjistit, zda současní housloví pedagogové pracují ve výuce s lidovými písněmi a zda využívají možností, které mohou písně přinést pro formování jednotlivých houslových dovedností. Klíčová slova hra na housle, lidová píseň, houslová pedagogika, sbírky lidových písní
This diploma thesis, titled Czech Folk Song in Violin Pedagogy, discusses the use of folk songs in classes of playing the violin. It presents general information about Czech folk songs, describes their characteristics, examines the forms of their existence in the present times, and thinks about their future. The practical part surveys the problems of their use in improving musical and performance skills and introduces violin instructive literature of arrangements of folk songs. The final part shows the results of the research, through the answers of the questionnaires, the goal of which was to find if violin pedagogues of these days use folk songs during their teaching and how much they use the potential of these songs for the formation of skills of playing the violin. Keywords playing the violin, folk song, violin pedagogy, collections of folk songs