Interpretačně technické problémy hry na zobcovou flétnu se zaměřením na barokní hudbu
Interpretively technical issues of playing the recorder focused on Baroque music
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85435Identifikátory
SIS: 135259
Kolekce
- Kvalifikační práce [18094]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Palkovská, Jana
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra hudební výchovy
Datum obhajoby
25. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zobcová flétna, baroko, technika dýchání, prstová technika, artikulace, zdobeníKlíčová slova (anglicky)
Recorder, baroque, breath technique, finger technique, articulation, ornamentationDiplomová práce se zabývá způsobem výuky barokní interpretace na zobcovou flétnu se zaměřením na ZUŠ. Úvodní kapitoly přináší základní poznatky o historii nástroje a dostupných učebnicích pojednávajících o technice hry a způsobu interpretace barokní hudby. První část práce obsahuje soupis konzervatoří České republiky a vysokých škol u nás a sousedních zemích, na kterých se zobcová flétna dá studovat jako samostatný obor. Dále jsou v ní rozebrány jednotlivé složky techniky hry na zobcovou flétnu - dechová, artikulační a prstová technika. Samostatná kapitola je věnována způsobu zdobení skladeb. Druhá část práce přináší názorné ukázky práce s hudebním materiálem hráčů různých ročníků na ZUŠ. Jednotlivé skladby jsou rozebrány z pohledu dýchání, prstové techniky, artikulace, a na závěr je připojena praktická ukázka zdobení.
This work is focused on the issues related to baroque interpretation on recorder concerning classwork on primary art schools. Main recorder history, available classbooks about technique and interpretation of baroque music is presented as well as a list of conservatories and universities in the Czech republic and universities in the surrounding coutries, where the recorder can be studied as a main subject. Furthermore, breath, articulation and finger technique are discussed. Separate chapter is dedicated to the composition ornamentation. Practical classwork is demonstrated on concrete scores targeted on pupils of different primary art school grades. Breath technique, articulation and finger technique is discussed for each composition. Furthermore, ornamentation possibilities are presented for each piece.