Alena Tichá a její přínos pro hlasovou výchovu hudebně méně rozvinutých dětí na 1. stupni základní školy
Alena Tichá and her contribution to the voice education of the primary school children with lower music aptitude
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85397Identifiers
Study Information System: 177048
CU Caralogue: 990021421570106986
Collections
- Kvalifikační práce [19360]
Author
Advisor
Referee
Bělohlávková, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hudební pedagogika, didaktika hudební výchovy, Alena Tichá, hudebně méně rozvinuté děti, nezpěváci, amúzie, hlasová výchova, děti mladšího školního věkuKeywords (English)
Music education, didactics of music, Alena Tichá, children with lower music aptitude, non-singers, amusia, vocal education, primary school childrenPředmětem diplomové práce je zmapování přínosu odborné činnosti významné hudební pedagožky PaedDr. Aleny Tiché, Ph.D. pro metodiku práce s dětmi hudebně méně rozvinutými na 1. stupni základní školy. Práce si klade za cíl shromáždit základní informace biografické, bibliografické, teoretické a psychologicko-pedagogické povahy, které nejenom ozřejmí přínos Aleny Tiché pro pojetí metodiky hlasové výchovy a potažmo i práce s nezpěváky, ale vytvoří teoretický rámec pro náš vlastní výzkum v této oblasti. Ten je zacílen na zmapování obeznámenosti české hudebně pedagogické veřejnosti s metodikou zpěvu Aleny Tiché a případné praktické zkušenosti respondentů s touto metodikou ve vlastní práci s nezpěváky. Klíčová slova Hudební pedagogika, didaktika hudební výchovy, Alena Tichá, hudebně méně rozvinuté děti, nezpěváci, amúzie, hlasová výchova, děti mladšího školního věku.
The aim of the diploma thesis is to research the contribution of a prominent music educationalist PaedDr. Alena Tichá, PhD., who specialized in primary school children with lower music aptitude in her music education metodology. The thesis is focused to gathering basic information about biographical, bibliographical, theoretical and psychological-pedagogical characters which will not only lead to clarification of Alena Ticha's contribution and her methodology of vocal education and working with non-singers, but also to formation of a theoretical scope of our own research into this branch. The theoretical scope is focused on Czech musical and pedagogical fellowship and its awarness of Alena Tichá's singing methodology as well as on possible practical experience of respondents with this methodology when working with non-singers. Keywords Music education, didactics of music, Alena Tichá, children with lower music aptitude, non-singers, amusia, vocal education, primary school children.