Možnosti využití testu zrakového vnímání v rámci dynamické diagnostiky
Use of the Test of Visual Perception in Dynamic Assessment
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85221Collections
- Kvalifikační práce [14374]
Author
Advisor
Referee
Šumníková, Pavlína
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
1. 6. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
dynamická diagnostika, dítě v předškolním věku, zrakové vnímání, diagnostika zrakového vnímání
Keywords (English)
dynamic assessment, preschool children, visual perception, diagnosis of visual perceptio
Předmětem diplomové práce "Možnosti využití testu zrakového vnímání v rámci dynamické diagnostiky" je zjistit, jak lze s dětmi předškolního věku pracovat dynamicky orientova- ným přístupem u Testu zrakového vnímání. Práce obsahuje teoretickou a praktickou část. V teoretické části se zabýváme vysvětlením východisek dynamické diagnostiky, vývojem zrakového vnímání u dětí a možnostmi jeho diagnostiky v období předškolního věku. V empirické části práce jsou formou kazuistik prezentovány jednotlivé případy dětí, s nimiž bylo výzkumné šetření realizováno. V závěru práce jsou shrnuta doporučení pro intervenční fázi dynamické diagnostiky při použití Testu zrakového vnímání. Sběr dat pro- bíhal metodou zúčastněného pozorování, rozhovorem s dítětem, analýzou produktů a stan- dardizovaným testem.
The subject of this thesis "Possibilities of a visual perception test within dynamic diagnos- tics" is to find out how is it possible to work with preschool children by dynamically ori- ented approach with Visual perception test. The thesis contains theoretical and practical part. The theoretical part is focused on explaining the foundations of dynamic diagnostics, development of children's visual perception and the possibilities of its diagnosis in the pre- school age. In the empirical part of the work are through case studies presented individual cases of children with whom research investigation was realised. The conclusion summa- ries the recommendations for the intervention phase of dynamic diagnostics using Visual perception test. Data were collected using participant observation, interviews with the chil- dren, product analysis and by standardised test.