Postoje učitelů ZŠ k legislativním změnám ve vzdělávání žáků se SVP
Attitudes of primary school teachers to legislative changes in the education of pupils with special educational needs
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85121Identifiers
Study Information System: 174400
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Hájková, Vanda
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
inkluzivní vzdělávání, inkluzivní výuka, učitel, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, postoje, obavy, informovanost, přínosKeywords (English)
inclusive education, inclusive education, teacher, pupil with special educational needs, attitudes, concerns, information, benefitsDiplomová práce je zaměřena na analýzu postojů učitelů základních škol z okresu Trutnov k inkluzivnímu vzdělávání. Teoretická část se věnuje osobám se speciálními vzdělávacími potřebami, právnímu zakotvení, inkluzivnímu vzdělávání a výuce, systému kurikulárních dokumentů a poradenskému systému v České republice. V praktické části byly zjišťovány postoje učitelů základních škol z okresu Trutnov ke vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Především míra informovanosti učitelů, jejich obavy a připomínky k novele školského zákona. Byly využity metody dotazníku a rozhovoru. Jedná se tedy o kombinaci kvantitativního a kvalitativního výzkumu. KLÍČOVÁ SLOVA inkluzivní vzdělávání, inkluzivní výuka, učitel, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, postoje, obavy, informovanost, přínos
The thesis is focused on the analysis of the attitudes of teachers from the district Trutnov to inclusive education. The theoretical part is dedicated to people with special educational needs, the legal grounds, inclusive education and the teaching of curricula and counseling system in the Czech Republic. In the practical part we were surveyed attitudes of primary school teachers from the district Trutnov to the education of pupils with special educational needs. Above all, the degree of awareness of teachers, their concerns and comments on the amendment to the Education Act. Methods were used questionnaire and interview. It is therefore a combination of quantitative and qualitative research. KEYWORDS inclusive education, inclusive education, teacher, pupil with special educational needs, attitudes, concerns, information, benefits