Zhodnocení vybraných oblastí školní zralosti u dívek a chlapců předškolního věku
Assessment of Selected Areas of Preschooler's Maturity
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85120Identifiers
Study Information System: 175417
Collections
- Kvalifikační práce [16848]
Author
Advisor
Referee
Mlčková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
Školní zralost, pedagogická diagnostika, předškolní věk, dílčí aspekty školní zralosti, zrakové vnímání, grafomotorika, prostorová orientaceKeywords (English)
School maturity, pedagogic diagnostics, preschool age, individual aspects of school maturity, visual perception, graphic development, spatial orientation1 ABSTRAKT Cílem diplomové práce je zjištění úrovně dílčích aspektů školní zralosti u předškolních dětí docházejících do mateřské školy. Konkrétně zjišťujeme úroveň grafomototiky, zrakového vnímání a prostorové orientace. Proto se teoretická část práce věnuje všem těmto třem oblastem, dále i charakteristice předškolního věku a pedagogické diagnostice. Praktická část je zaměřena na zhodnocení výsledků získaných ze tří testů školní zralosti. Testy hodnotí zrakové vnímání, grafomotoriku a prostorové vnímání. Z hlavního cíle jsou stanoveny tři hypotézy. První dvě hypotézy porovnávají výsledky z daných testů mezi děvčaty a chlapci. Třetí hypotéza srovnává výsledky všech dětí ze dvou testů hodnotících dílčí aspekty školní zralosti. Ke splnění cíle bylo využito kvantitativního typu výzkumu, kdy jsme zjišťovali statistickou významnost stanovených hypotéz.
1 ABSTRACT The aim of this thesis is the assessment of the level of individual aspects of school maturity in preschool children attending a kindergarten. The first part of the thesis describes the visual perception, motor activity and spatial orientation with a special emphasis on the structure. The second part of the thesis deals with the characteristics of preschool children and their development in individual areas outlined in the first part of the thesis. This is followed by diagnostics of individual aspects of school maturity with a detailed description of pedagogic diagnostics and its types and methods. The final part of the thesis focuses on the assessment of the level of the visual perception, graphomotor skills, and spatial orientation. This evaluation is based on three tests of school maturity. The comparison of the obtained data represents a core of the thesis. The proposition of three hypotheses is followed by a comparison of the results of two tests evaluating individual aspect of school maturity. The quantitative type of research has been used for the purpose of this analysis.