Současná praxe v reedukaci specifických poruch učení u žáků na základních školách v okrese Kutná Hora
Current practice in reeducation of specific learning disabilities of pupils at primary schools in Kutna Hora
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85117Identifiers
Study Information System: 184528
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Kotvová, Miroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
31. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Specifické poruchy učení, reedukace specifických poruch učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografieKeywords (English)
Specific learning disorders, reeducation of specific learning disorders, dyslexia, dysgraphia, dysorthographiaDiplomová práce se zabývá problematikou reedukace specifických poruch učení u žáků na základních školách v okrese Kutná Hora. Cílem práce je získat vhled do současné praxe v reedukaci SPU. Konkrétně tedy zjistit, kdo na školách reedukaci zajišťuje, jakou k tomu má kvalifikaci a jak se dále v této problematice vzdělává. Dalším cílem je zjistit, jak se na vybraných školách reedukace uskutečňuje, jaké učební materiály a pomůcky jsou při reedukaci využívány a také se pokusit porovnat úroveň speciálně pedagogické péče na školách městských a obecních. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a výzkumnou. Teoretická část je věnována specifickým poruchám učení, zejména pak obecné charakteristice specifických poruch učení, diagnostice, reedukaci a také vzdělávání a systému péče o děti se SPU. Výzkumná část se zabývá samotným výzkumným šetřením za pomoci kvalitativní metody na vybraných základních školách na Kutnohorsku.
This diploma thesis deals with the issue of reeducation of specific learning disorders of pupils at elementary schools in Kutná Hora district. The goal of this paper is to gain insight into contemporary practice in SLD reeducation, more specifically to find out whose job it is to provide reeducation, what their qualification is, and how they are further educated on this issue. Another goal is to find out how reeducation is carried out at selected schools, what study materials and aids are used, and this paper will also attempt to compare the quality of special pedagogical care at urban and village schools. The paper is divided into two parts, theoretical and research part. Theoretical part is dedicated to specific learning disorders, especially general characteristics of specific learning disorders, diagnostics, reeducation, and also education and care of children with SLD. Research part then deals with research survey at selected schools with the usage of qualitative method.