Humor ve výtvarné výchově
Humour in Art Education
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/85025Identifiers
Study Information System: 174226
Collections
- Kvalifikační práce [19960]
Author
Advisor
Referee
Kitzbergerová, Leonora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Učitelovo pojetí výuky, sociální interakce, humor - umění - pedagogika, psychodidaktická kompetence učitele, kvalitativní výzkum, zlepšování praxeKeywords (English)
Teacher's concept of education, social interaction, humour - art - pedagogy, psycho-didactic competencies of teacher, qualitative research, improving practiceDiplomová práce je věnována tématu humoru ve výtvarné výchově. Cílem diplomové práce je v teoretické části práce vymezit základní teoretická východiska humoru, provázat téma humoru s výtvarným uměním a poukázat na místo humoru v pedagogice. Cílem empirické části je charakterizovat vlastní tvorbu s využitím humoru, popsat realizovanou tematickou řadu výtvarných úkolů s humornými náměty, ale především zmapovat humor ve výuce výtvarné výchovy. V diplomové práci jsou nastíněna teoretická východiska humoru, a to v obecné rovině, ve spojení s výtvarným uměním a s pedagogikou. Vlastní tvorbu s humornými prvky představuje autorská kniha. Práce obsahuje tematickou řadu výtvarných úkolů s humornými náměty a jejich reflexi. Těžiště diplomové práce leží v kvalitativním výzkumném šetření projevů humoru ve výtvarné výchově na základě přímého pozorování výuky výtvarné výchovy. Pro vyhodnocení dat je využita Mayringova kvalitativní analýza obsahu. Jako hlavní cíl výzkumu bylo stanoveno zmapovat využití a charakter humoru ve výuce tří výtvarných pedagogů. V rámci interpretace výzkumných nálezů bylo na daném vzorku odlišeno pojetí humoru ve výuce jednotlivých učitelů výtvarné výchovy. Dále byly vymezeny oblasti, se kterými jsou humorné projevy při výuce spjaty. Výzkumné nálezy byly následně zohledněny v koncipování...
Master's thesis is devoted to the topic of humor in art education. The aim of the thesis is to define the basic theoretical humor in the theoretical part of the work, plus accompany the humor theme with fine arts to highlight the place of humor in education. The aim of the empirical part is to characterize own artwork using humor, describe the series of realized artworks with humorous themes, especially mapping humor in art education. In master's thesis the theoretical basis of humor is outlined at a general level, in conjunction with visual arts and pedagogy. Own work with humorous elements constitutes an author's book. It contains thematic series of art tasks with humorous themes and their reflection. The main focus of the thesis lies in a qualitative research study of manifestations of humor in art education based on direct observation of lessons in art education. To analyze data, the Mayring's Qualitative Content Analysis is used. As the main aim of the research was determined to map the utilization and character of humor in teaching with three art teachers. Within the interpretation of research findings on the sample, the concept of humor in lessons with various art teachers was differentiated. There were also several areas defined, in which the humorous expressions for teaching are linked....