Učitelé obecných a měšťanských škol v druhé polovině "dlouhého" 19. století. Teoretická a praktická příprava pro výkon povolání
Teachers of primary and secondary schools in the second half of the "long" 19th century. Theoretical and practical preparation for the profession
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84885Identifikátory
SIS: 173784
Katalog UK: 990021409850106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Parkan, František
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy dějepis - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra dějin a didaktiky dějepisu
Datum obhajoby
29. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
učitelé, učitelské ústavy, zkoušky učitelské způsobilosti, obecné školy, měšťanské školy, metodické příručkyKlíčová slova (anglicky)
teachers, teacher-training institutes, teachers qualification exams, primary school, secondary school, methodical manualsTato diplomová práce je zaměřena na podobu teoretické a praktické přípravy učitelů obecných a měšťanských škol na českém území v druhé polovině "dlouhého" 19. století. Seznamuje s dobovou legislativou, osnovami učitelských ústavů, obecných a měšťanských škol a zabývá se též soudobou metodologií vyučování, jejíž znalost byla podmínkou absolvování učitelských ústavů i následujících zkoušek způsobilosti. Tyto prameny jsou též propojeny s písemnou pozůstalostí a vzpomínkami pěti tehdejších učitelů. Klíčová slova učitelé, učitelské ústavy, zkoušky učitelské způsobilosti, obecné školy, měšťanské školy, metodické příručky
This thesis is focused on the form of theoretical and practical preparation of teachers of primary and secondary schools in Bohemia in the second half of the "long" 19th century. Acquainted with contemporary legislation, curriculum of teacher-training institutes, primary and secondary schools and addresses the contemporary teaching methodologies whose knowledge was requirement for completing teacher-training institutes and teachers qualification exams. These sources are also linked with the written legacy and memories of five contemporary teachers. Keywords teachers, teacher-training institutes, teachers qualification exams, primary school, secondary school, methodical manuals
