Učitelé obecných a měšťanských škol v druhé polovině "dlouhého" 19. století. Teoretická a praktická příprava pro výkon povolání
Teachers of primary and secondary schools in the second half of the "long" 19th century. Theoretical and practical preparation for the profession
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84885Identifiers
Study Information System: 173784
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Parkan, František
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools History - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
29. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
učitelé, učitelské ústavy, zkoušky učitelské způsobilosti, obecné školy, měšťanské školy, metodické příručkyKeywords (English)
teachers, teacher-training institutes, teachers qualification exams, primary school, secondary school, methodical manualsTato diplomová práce je zaměřena na podobu teoretické a praktické přípravy učitelů obecných a měšťanských škol na českém území v druhé polovině "dlouhého" 19. století. Seznamuje s dobovou legislativou, osnovami učitelských ústavů, obecných a měšťanských škol a zabývá se též soudobou metodologií vyučování, jejíž znalost byla podmínkou absolvování učitelských ústavů i následujících zkoušek způsobilosti. Tyto prameny jsou též propojeny s písemnou pozůstalostí a vzpomínkami pěti tehdejších učitelů. Klíčová slova učitelé, učitelské ústavy, zkoušky učitelské způsobilosti, obecné školy, měšťanské školy, metodické příručky
This thesis is focused on the form of theoretical and practical preparation of teachers of primary and secondary schools in Bohemia in the second half of the "long" 19th century. Acquainted with contemporary legislation, curriculum of teacher-training institutes, primary and secondary schools and addresses the contemporary teaching methodologies whose knowledge was requirement for completing teacher-training institutes and teachers qualification exams. These sources are also linked with the written legacy and memories of five contemporary teachers. Keywords teachers, teacher-training institutes, teachers qualification exams, primary school, secondary school, methodical manuals