Korálky čtenářství - projekt podporující předčtenářskou gramotnost u předškolních a mladších školních dětí
Reading Beads - a Project to Support Prereading Literacy of Preschool and Early Primary School Children
bachelor thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84828Identifiers
Study Information System: 172899
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Advisor
Referee
Zimová, Lucie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
čtenářství, předčtenářská gramotnost, předškolní děti, mladší školní dětiKeywords (English)
readership, pre-reading literacy, pre-school aged children, younger school aged childrenBakalářská práce se zabývá podporou předčtenářské gramotnosti. Popisuje současné projekty, které podporují čtenářskou a předčtenářskou gramotnost. Práce vyzdvihuje důležitost rodiny a mateřské školy při rozvoji předčtenářské gramotnosti a předkládá různé způsoby práce s literaturou a posluchačské preference dětí předškolního věku. V didaktické části je popsán projekt "Korálky čtenářství," který podporuje předčtenářskou a čtenářskou gramotnost u předškolních a mladších školních dětí. KLÍČOVÁ SLOVA Předškolní literární výchova, předčtenářská gramotnost, předškolní dítě, dítě mladšího školního věku, spolupráce školy a rodiny, projekt podporující čtenářství, práce s knihou.
The bachelor thesis is dedicated to promotion of pre-reading literacy. This thesis describes current projects focused on development ofreading and pre-reading literacy. The thesis highlights the importance and impact of family and nursery school on development of pre- reading literacy and presents various ways of working with literature, as well as listeners' preferences of preschool children. The didactic part of this thesis refers to "Beads of reading" project, which supports both pre-school and young school-age children pre-reading and reading literacy. KEYWORDS Pre-school literary education, pre-reading literacy, preschool children, young school-age children, cooperation of school and family, project supporting reading, work with a book.