Strukturované drama jako prostředek k prevenci šikany
Drama as the Prevention of Bulying
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84758Identifikátory
SIS: 160166
Kolekce
- Kvalifikační práce [18678]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Holemá, Irena
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství pro 1. stupeň základní školy
Katedra / ústav / klinika
Katedra primární pedagogiky
Datum obhajoby
24. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Strukturované drama, šikana, prevence, 1.stupeň ZŠKlíčová slova (anglicky)
Drama, bulying, prevention, primary schoolDiplomová práce se věnuje metodě strukturovaného dramatu a její pomoci v prevenci šikany, konkrétně pochopení role mlčícího svědka jako osoby, která může zamezit šikaně, pokud z ní vystoupí. Teoretická část vymezuje termín šikana, popisuje formy, příčiny a charakteristické znaky šikanování mezi žáky prvního stupně základní školy. V této části práce je rovněž definována zvolená metoda strukturovaného dramatu, její postupy a techniky. Součástí praktické části je vytvořené strukturované drama a jeho reflexe. Pomocí dotazníkového šetření je zkoumán postojový posun u vybraných žáků v rozhodnutí vystoupit z role mlčícího svědka. Výchozí a koncovou fází zkoumaného posunu je období bezprostředně před realizací strukturovaného dramatu a doba několika měsíců po jeho realizaci. KLÍČOVÁ SLOVA: Strukturované drama, dramatická výchova, metody a techniky, šikana, mlčící většina, prevence, první stupeň ZŠ, rozhodování
The diploma thesis deals with the method of structured drama and its help in the prevention of bullying. Specifically, the aim is to understand the role of a silent witness as a person who can prevent bullying by stepping out of this role. The theoretical part defines the term bullying, describes the forms, causes and characteristics of bullying among pupils of the first grade of the primary school. This part of the thesis also gives a definition of the chosen method of structured drama, its procedures and techniques. The practical part deals with the created structured drama and its reflection. The questionnaire survey then examines the attitude shift of selected pupils in their decision to step out of the role of the silent witness. The period immediately preceding the realization of structured drama and the period after a few months are the initial and terminal phases of the examined attitude shift. KEYWORDS: Structured drama, drama education, methods and techniques, bullying, silent majority, prevention, the first grade of the primary school, decision-making