Možnosti uplatnění neučebnicových (autentických) textů ve výuce anglického jazyka na 1. stupni
Teaching English with Authentic Materials in a Primary School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84757Identifiers
Study Information System: 132763
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Vallin, Petra
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
24. 5. 2017
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
kurikulární dokumenty, autentické učení, autentické materiály, didaktické principy, reálie a sociokulturní kontext, aspekt motivaceKeywords (English)
curricular documents, authentic learning, authentic materials, didactic principals, sociocultural context, aspect of motivationTato diplomová práce je primárně zaměřena na aplikaci autentických materiálů ve výuce anglického jazyka na prvním stupni základních škol při uplatnění strategií autentického učení. V teoretické části práce byly nejprve analyzovány kurikulární dokumenty MŠMT ČR týkající se změn ve vzdělávací oblasti Jazyk a jazyková komunikace. Poté byly nastíněny způsoby aplikace didaktických principů přiměřenosti, systematičnosti, názornosti, vědomého osvojování učiva, aktivnosti, individuálního přístupu, celistvosti a cyklického uspořádání učiva. Dále byl v teoretické části této práce definován rozdíl mezi pojmy didaktické a autentické materiály a pojmem autentické učení. Porovnány byly také různé pohledy na využití inovační strategie autentického učení při výuce cizích jazyků a uvedeny různé možnosti zprostředkování reálií a sociokulturního kontextu anglicky mluvících zemí. V rámci výzkumné části diplomové práce bylo zkoumáno, zda na bázi využití autentických materiálů skutečně došlo k autentickému učení, a do jaké míry. Za tímto účelem proběhlo zkoumání na pěti takto zaměřených základních školách. Výzkum ukázal, že na čtyřech z nich byly využívány při výuce angličtiny kromě didaktických materiálů rovněž autentické materiály, ovšem úspěšnost aplikace metody autentického učení kolísala mezi 48% až 90%. Nesporně však tyto...
This diploma work is primarily oriented at application of the authentic materials when using the LT strategy of authentic learning in teaching English to the pupils at Czech primary schools. In the theoretical part of this work there were at first analyzed curricular documents of the Czech Ministry of Education concerning the changes in the sphere of educational policy regarding Language and Language Communication. After that, there were described various ways of application of didactic principles of adequity, systematic approach, illustrativeness, willful learning, activity, individual approach, compactness of learning process and cyclical arrangement of the newly learned information. Next, there were defined the term of authentic learning and the difference between the didactic and authentic materials. There were also compared various views on the use of innovative authentic learning strategy in ELT and mentioned various possibilities of presenting sociocultural context of English speaking countries in language teaching. In the research part of these theses there was conducted research whether the authentic learning had really happened when the authentic materials were used in teaching English and if yes, to what extent exactly the authentic learning happened. For this reason there was done research at...