Problematika násilí, genderu a multikulturalismu ve videohrách
Violence, Gender and Multiculturalism in Videogames
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84727Identifikátory
SIS: 162313
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Nováková, Daniela
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy anglický jazyk - pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra pedagogiky
Datum obhajoby
23. 5. 2017
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
videohry, počítačové hry, hráči, násilí, gender, multikulturalismus, rasismus, sexismusKlíčová slova (anglicky)
videogames, computer games, players, violence, gender, multiculturalism, racism, sexismTato diplomová práce se zabývá problematikou násilí, genderu a multikulturalismu ve spojitosti s videohrami a počítačovými hrami. V teoretické části stručně shrnuje historii videoher a popisuje, co to videohry jsou, komu jsou určeny a kdo je hraje. Dále přibližuje problémy a kritiku, se kterými se videohry potýkají ve vztahu k násilí, genderu a multikulturalismu, a názorně je ukazuje na vybraných hrách. V praktické části je řešená problematika prezentována v případové studii hry Zaklínač 3: Divoký hon. Studie popisuje, jakým způsobem je ve hře zobrazováno násilí a sexuální obsah, jak jsou ve hře prezentovány ženské postavy a rasové nebo etnické menšiny. Komentována je část kritiky, která se na hru v souvislosti s řešenou problematikou snesla. V závěru autor shledává hru v některých aspektech problematickou, ale ne za sexistickou nebo rasistickou. Výzkum pak zjišťuje demografické rozložení hráčů v ČR a jejich názory na otázky násilí, genderu a multikulturalismu ve spojení s videohrami. Výzkum probíhal formou online dotazníku; respondenti byli osloveni pomocí sociálních médií. Výsledkem bylo zjištění, že hráči nepovažují násilí ve hrách za zásadní problém a jejich názory na něj se shodují s nejnovějšími studiemi. Názory na gender a multikulturalismus se však od odborných závěrů liší a celkově hráči...
This thesis deals with issues of violence, gender and multiculturalism in videogames and computer games. The theoretical part summarizes the history of videogames and describes what videogames are, who are they for and who actually plays them. Next, it describes the problems and criticism of videogames regarding violence, gender and multiculturalism and showcases the issues on select videogames. The practical part showcases presentation of violence, sexual content, female characters and racial and ethnic minorities in videogames in a case study of the game The Witcher 3: Wild Hunt. The case study also comments on criticism the game has received because of these issues. The author considers the game to be problematic in some aspects, but generally not racist or sexist. The thesis includes a study of demographical distribution of players in Czech Republic and their opinions about violence, gender and multiculturalism in videogames. The study had the form of an online questionnaire; the respondents were asked to take part via social media. The players do not mind violence in videogames and their opinions are in accord with the latest studies. Their opinions on gender and multiculturalism differ from the opinions of experts and the players generally consider videogames to be more inclusive than they...
