Vliv počítačových her na agresivní chování žáků staršího školního věku
Influence of Computer Games on Aggressive Behaviour of the Pupils of the Older School Age
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84418Identifiers
Study Information System: 162394
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Hanušová, Jaroslava
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Health Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
vliv, počítačové hry, agresivní chování, agrese, agresivita, žáci staršího školního věku, virtuální realitaKeywords (English)
Influence, Computer Game, Aggressive Behaviour, Aggression, Aggressiveness, Pupils of Older School Age, Virtual RealityDiplomová práce se zaměřuje na téma, které je v současné době poměrně hojně diskutované na celosvětové úrovni. Jedná se o téma vlivu počítačových her s prvky agrese a násilí na agresivní chování u dětí a dospívajících. Práce je rozdělena na dvě části, teoretickou a empirickou. Teoretická část diplomové práce je tvořena pěti kapitolami, ve kterých jsou soustředěny teoretické poznatky vstahující se k tomuto tématu. V empirické části byla použita kvalitativní výzkumná strategie, metoda dotazování, technika polostrukturovaného rozhovoru. Výzkumný soubor tvořilo pět žáků 9. ročníku ZŠ. Hlavním cílem bylo zjistit, zda žáci staršího školního věku subjektivně vnímají, že hraní počítačových her s prvky agrese a násilí posiluje jejich agresivní chování. Dílčím cílem bylo zjištění postojů žáků staršího školního věku k násilným a agresivním scénám v počítačových hrách a zmapování zásahu počítačových her do každodenního života žáků z hlediska preferencí počítačových her a času, který jim během dne věnují. Kvalitativní výzkumné šetření odhalilo, že čtyři z pěti informantů skutečně subjektivně pociťují, že počítačové hry s prvky agrese a násilí posiluje jejich agresivní chování v běžných každodenních situacích. Jako nejpreferovanější počítačové hry byly uváděny hry, které jsou označeny jako PEGI 18, což jsou hry...
The diploma work focuses on a topic which is often discussed in the Czech Republic as well as worldwide. The topic in question is the influence of computer games with elements of aggression and violence on aggressive behaviour of teenagers. The work consists of two parts - a theoretical and an empirical one. The theoretical part has four chapters dealing with theoretical knowledge on the subject. In the empirical part the qualitative research strategy was used - questionnaire method and semi structured interview. The research sample consisted of five pupils from the 9th grade of an elementary school. The main aim of the diploma work will be to establish the subjective perception of the influence of computer games with elements of aggression and violence on aggressive behaviour of pupils of older school age. The secondary aim will be establishing the attitudes of the pupils of older school age to violent and aggressive scenes in computer games and mapping the intrusion of computer games into everyday life of pupils from the point of view of computer games preferences and the time they spend playing computer games during the day. Qualitative research showed that four out of five respondents really subjectively feel that computer games with elements of violence and aggression strengthen their...