Psyche et soma. Výtvarná tvorba jako podpora zdraví
Psyche et soma. Art as health promotion
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84412Identifiers
Study Information System: 159538
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Consultant
Velíšek, Martin
Referee
Fišerová, Zuzana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
tělo, zdraví, individualita, sebereflexe, artefiletika, výrazová hra, zážitek, školní a mimoškolní prostředíKeywords (English)
body, health, individuality, selfreflection, artephiletics, expression game, experience, school and extracurricular enviromentSojková, I.: Psyche et soma. Výtvarná tvorba jako podpora zdraví. [Závěrečná diplomová práce] Praha 2016 - Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 67 s. Diplomová práce se zabývá možnostmi rozvoje jednotlivých komponent zdraví, vycházejících z definice zdraví Světové zdravotnické organizace, prostřednictvím výtvarné tvorby. Výzkumná sonda je podložena příslušnými prameny z oblasti filosofie, fyziologie, pedagogiky a psychologie. Na základě těchto pramenů jsou vystavěny i jednotlivé výtvarné úkoly a činnosti, které jsou součástí realizace výzkumného šetření. Jako další východisko pro didaktické působení je využita vlastní autorská práce i dílo vybraných osobností z oblasti soudobého výtvarného umění. KLÍČOVÁ SLOVA tělo, zdraví, individualita, sebereflexe, artefiletika, výrazová hra, zážitek, školní a mimoškolní prostředí.
Sojková, I.: Psyche et soma. Art as health promotion. [Master's Thesis] Prague 2016 - Charles University, Faculty of Education, Art Education Department, 67 pages. This Master's Thesis explores opportunities to improve various aspects of health, as defined by the World Health Organization, through art. The research is backed up by appropriate sources from philosophy, physiology, pedagogy, and psychology. The art tasks and activities which make up the research portion of this thesis are also based on these sources. My own artwork as well as that of several contemporary artists serve as another source for the didactic direction. KEY WORDS body, health, individuality, selfreflection, artephiletics, expression game, experience, school and extracurricular enviroment.