Osobnost učitele na 1. stupni ZŠ a jeho vliv na třídní klima
Personality of a teacher at the first grade of primary school and his influence on the climate of a class
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/84200Identifiers
Study Information System: 145964
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Smetáčková, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
osobnost učitele, třídní klima, interakční styl, komunikaceKeywords (English)
teacher's personality, climate of class, style of teacher interaction, communicationDiplomová práce se zabývá osobností učitele na 1. stupni základní školy a jeho vlivu na třídní klima. Teoretická část se věnuje školní třídě jako malé sociální skupině a jevům, které se v ní objevují. Dále zkoumá osobnost žáka, učitele a jeho vlastností, kde je kladen důraz na učitelův styl výuky, výchovy a interakce. V neposlední řadě je věnována pozornost pojmu třídní klima. Praktická část má za cíl vyhodnotit interakční styl učitele a změřit klima v jednotlivých třídách, navzájem je porovnat a zjistit, jaký vliv má interakční styl na spokojenost žáků ve třídě. KLÍČOVÁ SLOVA malá sociální skupina, osobnost žáka, osobnost učitele, styl výuky, styl výchovy, interakční styl, třídní klima
The diploma thesis deals with the personality of a teacher at the first grade of primary school and his influence on the climate of a class. The theoretical part is dedicated to school class like a small social group and phenomenon, which exists there. It examines the personality of a pupil, a teacher and his properties, where the emphasis is on the teacher's style of teaching, education and interaction. Finally the attention is paid to concept climate of a class. The practical part aims to evaluate interaction style of a teacher and to measure a climate in the particular classes, to compare them and find out, what influence interaction style has on pupil's satisfaction in the class. KEYWORDS small social group, personality of pupil, personality of a teacher, style of teaching, style of education, interaction style, climate of class