Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza
Depiction of existencial distressing life situations in selected works for children and youth and their didactic analysis
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/83999Identifikátory
SIS: 160429
Kolekce
- Kvalifikační práce [19159]
Autor
Vedoucí práce
Konzultant práce
Dvořáková, Michaela
Oponent práce
Hník, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy český jazyk - základy společenských věd
Katedra / ústav / klinika
Katedra české literatury
Datum obhajoby
7. 9. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
děti, úmrtí, domácí násilí, dětský hrdina, didaktická analýza, literatura, občanská výchovaKlíčová slova (anglicky)
children, death, domestic violence, hero, analysis, literature, civicsCílem magisterské diplomové práce Zobrazení existenciálně vypjatých životních situací ve vybraných dílech pro děti a mládež a jejich didaktická analýza je upozornit na dvě knihy pro děti a mládež s velmi citlivou tematikou (domácí násilí a úmrtí rodiče) a poukázat na možnost, jak s těmito literárními díly pracovat v hodinách literatury či občanské výchovy. První část práce je věnována tématu domácího násilí a jeho zobrazení v knize Všehokniha. Druhá část se věnuje úmrtí blízkého člověka a jeho znázornění v knize Volání netvora. Každá z částí je rozdělena do několika podkapitol. V první z nich se zabývám odbornými poznatky k příslušnému tématu, ve druhé pak projevy daného problému ve vybrané knize, v další části jsou analyzovány literární postavy, které se s danou existenciálně vypjatou situací vypořádávají. Poslední kapitola vždy patří didaktickému potenciálu vybrané ukázky. Výstupem práce jsou dva okomentované pracovní listy a shrnutí zkušeností z jejich realizace na základní škole. KLÍČOVÁ SLOVA děti, úmrtí, domácí násilí, dětský hrdina, didaktická analýza, literatura, občanská výchova
The aim of this postgraduate dissertation, entitled Depiction of Existentially Tense Life Situations in Selected Works of Children's and Youth Literature and Their Didactic Analysis, is to draw attention to two books for children and youth containing subject matter of a very delicate variety (domestic violence and parents' death) and to point out the possibility of using these literary works in literature or civics class. The first part of the dissertation is devoted to domestic violence and its portrayal in The Book of Everything. The second part deals with the death of a loved one and how it is portrayed in the book A Monster Calls. Chapters are further divided into several subchapters. In the first subchapter, the literature on the topic is reviewed. In the second one, the manifestations of the respective issues in the books are discussed, followed by a subchapter consisting of character analysis. Each final subchapter deals with the didactic potential of the selected extract. The product of the dissertation are two annotated handouts, as well as a summary of my experience with their realization in an elementary school setting. KEYWORDS children, death, domestic violence, hero, analysis, literature, civics