Atletické činnosti v mateřské škole
Atletic Activites in kindergarten
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82574Identifiers
Study Information System: 147462
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Dvořáková, Hana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
atletika, činnosti, mateřská škola, experimentKeywords (English)
athletics, activities, kindergarten, experimentDiplomová práce se zaměřuje na zařazení atletických činností do mateřské školy. Je pojata jako metodický zásobník atletických aktivit určený pro učitelky mateřských škol. Jejím cílem je vyhledat vhodné atletické činnosti, vytvořit jejich přehled a prakticky je vyzkoušet s dětmi předškolního věku. Práce je rozdělena na dvě časti, teoretickou a praktickou. Teoretická část je věnována dítěti předškolního věku, z pohledu fyziologického a motorického. Dále je popsána důležitost hry a pohybu v tomto věku. Další kapitola se zabývá Rámcovým vzdělávacím program pro předškolní vzdělávání a jeho vztahem k atletice. Poté je kapitola o atletice, v které je uvedena stručná historie atletiky a její význam pro dítě. V práci jsou také rozpracovány pohybové schopnosti, které velice úzce souvisí s atletickými činnostmi, jelikož jsou jejich předpokladem. Poslední část se věnuje charakterizaci a správné technice atletických disciplín, které lze v mateřské škole realizovat, a to běhu, skokům a hodu. V praktické části jsou poté vybrány atletické činnosti a hry, které jsou rozděleny do skupin podle disciplín na běžecké činnosti, skokanské činnosti, házecí činnosti a kombinace všech disciplín. Ve výsledkové části je zaznamenáno jejich hodnocení dle výběru a realizace. Nakonec v přílohách je uveden popis jednotlivých her a...
This thesis is focused on the inclusion of athletic activities in kindergarten. It is conceived as a methodical collection of athletic activities that are established for kindergarten teachers. Its aim is to find suitable athletic activities, to create an overview and to practically try them with preschool children. The work is divided into two parts: theoretical and practical. The theoretical part is dedicated to a preschool child in terms of physiological and motor. It also describes the importance of play and movement in this age. Another chapter deals with the Framework educational program for preschool education and its relationship to athletics. Then the chapter about athletics follows, which provides a brief history of athletics and its importance to the child. There are also described physical abilities, which are closely related to athletic activities since their assumption. The last part is about the correct techniques of athletic disciplines that can be implemented in kindergarten and it is running, jumping and throwing. In the practical part there are selected athletic activities and games, which are divided into groups according to disciplines of running, dumping, throwing and combination of all activities. In the final section is recorded according to their evalution of selection and...