Estetika a politika: pojetí Jacquese Rancièra
Aesthetics and Politics: Jacques Rancière's approach
dissertation thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82461Identifiers
Study Information System: 120195
Collections
- Kvalifikační práce [19116]
Author
Advisor
Referee
Hogenová, Anna
Kalábová, Helena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Philosophy
Department
Information is unavailable
Date of defense
23. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
Jacques Rancière, estetika, politika, post-marxismus, rozdělení smyslového, subjektivaceKeywords (English)
Jacques Rancière, aesthetics, politics, post-marxism, the distribution of the sensible, subjectivationv českém jazyce Překládaná práce se zabývá dílem francouzského teoretika Jacquese Rancièra s tím, že zvláštní důraz je v ní položen na způsob, jakým se zde vyskytují a vzájemně proplétají oblasti estetiky a politiky. Takto vymezený tematický rozptyl nezprostředkovává Rancièrovo myšlení v jeho celku. Především z důvodu zachování stanoveného rozsahu jsem takto pominul Rancièrovy práce věnující se problematice historiografie nebo některé z textů, které se zabývají úžeji pojatými otázkami literatury nebo filmu. I přes tato omezení však bylo mým cílem zpracovat monografický úvod od Rancièrova myšlení. Ten si tedy, na jednu stranu, nenárokuje úplné vyčerpání námětu, avšak jeho záměrem je, na stranu druhou, zprostředkovat určitý souhrnný vhled do základních otázek, které utvářely (a utvářejí) Rancièrovo myšlení.
v anglickém jazyce Proposed thesis focuses on the writings of french theoretician Jacques Rancière. Particular emphasis is put on a manner, in which the spheres of aesthetics and politics appear and intervine in Rancière's works. The consequence of forementioned delimitation of the subject of my interest is that the thesis doesn't fully embody Rancière's thought. Mainly because of the restricted space, i omitted Rancière's historiographical works and also texts that deal with the narrowly defined questions of literature and film. Despite of those limitations, my goal is to provide a monographical introduction to Rancière's thought. This monograph, on the one hand, doesn't claim the complete coverage of Rancière's works, but it aims, on the other hand, to provide the overall insight into the essential questions that shaped (and still shape) Rancière's thought.