Jazykové kompetence žáků mladšího školního věku s těžkou sluchovou vadou v českém znakovém jazyce
Language competence of deaf pupils at primary school age in Czech sign language
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/82343Identifiers
Study Information System: 161019
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Referee
Hádková, Kateřina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
26. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
bilingvální komunikace, bilingvální vzdělávání, český znakový jazyk, komunikativní kompetence, neslyšící žák, ontogeneze vývoje znakového jazyka, těžká sluchová vadaKeywords (English)
bilingual communication, bilingual education, Czech sign language, communicative competency, deaf pupil, ontogeny of sign language, severe hearing defectCílem této práce je analyzovat komunikativní kompetence žáků mladšího školního věku s těžkým sluchovým postižením v českém znakovém jazyce. Teoretická část práce pojednává o problematice bilingvální komunikace a bilingválního vzdělávání těchto žáků, o českém znakovém jazyce, ontogenezi jeho vývoje a o jeho vzdělávacím obsahu na vybraných základních školách pro sluchově postižené v České republice. Kvantitativním šetřením zjišťuje komunikativní kompetence žáků mladšího školního věku s těžkou sluchovou vadou v českém znakovém jazyce a to ve třech nestandardizovaných testovacích bateriích, vytvořených pro jazykovou oblast znakové zásoby, porozumění jazyka a schopnosti vyjadřování se v českém znakovém jazyce. Výsledky šetření byly vyhodnoceny pro skupinu neslyšících žáků ze slyšících rodin a neslyšících žáků z neslyšících rodin, které poukázaly na významné rozdíly v kategorii porozumění a vyjadřování v českém znakovém jazyce. Šetření také sledovalo korelaci mezi znakovou zásobou a porozuměním s vyjadřováním v českém znakovém jazyce u vybrané skupiny žáků s těžkou vadou sluchu. Klíčová slova bilingvální komunikace, bilingvální vzdělávání, český znakový jazyk, komunikativní kompetence, neslyšící žák, ontogeneze vývoje znakového jazyka, těžká sluchová vada
(in English): The aim of this work is analysing a level of communicative competency in the czech sign language of deaf pupils. The theoretical part of this work discusses the issue of bilingual communication and bilingual education of deaf pupils, the czech sign language, the ontogeny of its development and educational content at bilingual primary schools in the Czech Republic. A quantitative survey observes communicative competencies of pupils with hard hearing impairment in the czech sign language in 3 batteries of non-standardized tests developed for language area of sign vocabulary, understanding and expression. The results were evaluated for pupils from deaf and from hearing families and it pointed to significant differences in the category of understanding and expression of the czech sign language. The survey also showed s positive correlation between sign vocabulary and understanding together with expression in the czech sign language. Key words: bilingual communication, bilingual education, czech sign language, communicative competency, deaf pupil, ontogeny of sign langure, severe hearing defekt