dc.contributor.advisor | Novotná, Jarmila | |
dc.creator | Sedláčková, Veronika | |
dc.date.accessioned | 2017-06-02T01:34:53Z | |
dc.date.available | 2017-06-02T01:34:53Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/20.500.11956/81689 | |
dc.description.abstract | Diplomová práce se zabývá CLILem, tedy obsahově a jazykově integrovaným vyučováním, konkrétně integrací matematiky a anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Pro realizaci této metody jsem zvolila témata shodné útvary v rovině a osová souměrnost. Cílem práce bylo ověřit, zda jsou daná témata vhodná pro CLIL výuku, zda metoda CLIL nepředstavuje překážku pro aktivitu žáků v hodině a zda nečiní žákům problémy se zvládnutím nového učiva z matematiky. Teoretická část se zaměřuje na obecný popis metody CLIL. Další kapitola shrnuje postup při přípravě výukového experimentu a popisuje projekt jednotlivých hodin v anglickém a v českém jazyce. Poslední část je věnována realizaci experimentu s třemi různými skupinami žáků 6. ročníku základní školy. Získaná data jsou zpracována na základě pozorování a analýzy závěrečné individuální práce a dotazníku. Výsledky pozorování a analýzy potvrzují, že je možné úspěšně propojit výuku matematiky a cizího jazyka. Součástí práce jsou anglické a české pracovní listy spolu s metodikou pro témata shodné útvary v rovině a osová souměrnost. | cs_CZ |
dc.description.abstract | This diploma thesis deals with CLIL which stands for Content and Language Integrated Learning, to be more precise it deals with the integration of Mathematics and English for lower secondary pupils. To realize this method I have chosen the topics of congruent figures in the plane and reflective symmetry. The aim of my thesis was to check whether the chosen topics are suitable for CLIL lessons, whether CLIL method is not an obstacle for the activity of pupils in the lesson or if it does not create any problems with understanding of the subject matter in Mathematics. The theoretical part is focused on describing the CLIL method in general, then I summarize the preparation of the educational experiment and describe the project of the lessons in English and in Czech language. The last part is dedicated to the realization of the experiment with three different groups of pupils of the 6th grade of elementary school. The gained data have been processed on the basis of observation and analysis of the final individual work and the questionnaire. The results of observation and analysis confirm that it is possible to integrate the teaching of Mathematics and foreign language successfully. The thesis includes English and Czech worksheets together with methodology for the topics of congruent figures and... | en_US |
dc.language | Čeština | cs_CZ |
dc.language.iso | cs_CZ | |
dc.publisher | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.subject | CLIL | cs_CZ |
dc.subject | integrovaná výuka | cs_CZ |
dc.subject | matematika | cs_CZ |
dc.subject | anglický jazyk | cs_CZ |
dc.subject | osová souměrnost | cs_CZ |
dc.subject | shodnost | cs_CZ |
dc.subject | CLIL | en_US |
dc.subject | integrated learning | en_US |
dc.subject | Maths | en_US |
dc.subject | English | en_US |
dc.subject | reflective symmetry | en_US |
dc.subject | congruency | en_US |
dc.title | Výuka matematiky metodou CLIL na 2.stupni ZŠ | cs_CZ |
dc.type | diplomová práce | cs_CZ |
dcterms.created | 2016 | |
dcterms.dateAccepted | 2016-05-19 | |
dc.description.department | Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.description.faculty | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
dc.description.faculty | Faculty of Education | en_US |
dc.identifier.repId | 162440 | |
dc.title.translated | Teaching Mathematics using the CLIL method for lower secondary pupils | en_US |
dc.contributor.referee | Bureš, Jiří | |
dc.identifier.aleph | 002088906 | |
thesis.degree.name | Mgr. | |
thesis.degree.level | navazující magisterské | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
thesis.degree.discipline | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
thesis.degree.program | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
thesis.degree.program | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
uk.thesis.type | diplomová práce | cs_CZ |
uk.taxonomy.organization-cs | Pedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
uk.faculty-name.cs | Pedagogická fakulta | cs_CZ |
uk.faculty-name.en | Faculty of Education | en_US |
uk.faculty-abbr.cs | PedF | cs_CZ |
uk.degree-discipline.cs | Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika | cs_CZ |
uk.degree-discipline.en | Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics | en_US |
uk.degree-program.cs | Učitelství pro střední školy | cs_CZ |
uk.degree-program.en | Teacher Training for Secondary Schools | en_US |
thesis.grade.cs | Výborně | cs_CZ |
thesis.grade.en | Excellent | en_US |
uk.abstract.cs | Diplomová práce se zabývá CLILem, tedy obsahově a jazykově integrovaným vyučováním, konkrétně integrací matematiky a anglického jazyka na druhém stupni základní školy. Pro realizaci této metody jsem zvolila témata shodné útvary v rovině a osová souměrnost. Cílem práce bylo ověřit, zda jsou daná témata vhodná pro CLIL výuku, zda metoda CLIL nepředstavuje překážku pro aktivitu žáků v hodině a zda nečiní žákům problémy se zvládnutím nového učiva z matematiky. Teoretická část se zaměřuje na obecný popis metody CLIL. Další kapitola shrnuje postup při přípravě výukového experimentu a popisuje projekt jednotlivých hodin v anglickém a v českém jazyce. Poslední část je věnována realizaci experimentu s třemi různými skupinami žáků 6. ročníku základní školy. Získaná data jsou zpracována na základě pozorování a analýzy závěrečné individuální práce a dotazníku. Výsledky pozorování a analýzy potvrzují, že je možné úspěšně propojit výuku matematiky a cizího jazyka. Součástí práce jsou anglické a české pracovní listy spolu s metodikou pro témata shodné útvary v rovině a osová souměrnost. | cs_CZ |
uk.abstract.en | This diploma thesis deals with CLIL which stands for Content and Language Integrated Learning, to be more precise it deals with the integration of Mathematics and English for lower secondary pupils. To realize this method I have chosen the topics of congruent figures in the plane and reflective symmetry. The aim of my thesis was to check whether the chosen topics are suitable for CLIL lessons, whether CLIL method is not an obstacle for the activity of pupils in the lesson or if it does not create any problems with understanding of the subject matter in Mathematics. The theoretical part is focused on describing the CLIL method in general, then I summarize the preparation of the educational experiment and describe the project of the lessons in English and in Czech language. The last part is dedicated to the realization of the experiment with three different groups of pupils of the 6th grade of elementary school. The gained data have been processed on the basis of observation and analysis of the final individual work and the questionnaire. The results of observation and analysis confirm that it is possible to integrate the teaching of Mathematics and foreign language successfully. The thesis includes English and Czech worksheets together with methodology for the topics of congruent figures and... | en_US |
uk.file-availability | V | |
uk.publication.place | Praha | cs_CZ |
uk.grantor | Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematiky | cs_CZ |
dc.identifier.lisID | 990020889060106986 | |