Mezi textem a obrazem. Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci
Between the Text and the Image. The Changes of the (Fairy Tale) Narrative in Visual Communication
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81391Identifikátory
SIS: 102188
Katalog UK: 990020321310106986
Kolekce
- Kvalifikační práce [20518]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Raudenský, Martin
Hník, Ondřej
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Výtvarná výchova
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
30. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Volvo for life index narace archetyp znak / symbol ikon verbální a vizuální text žitý svět první stupeň označování druhý stupeň označování symbol kódování vizualita denotace a konotace verbální a vizuální komunikace kreativní prostor reklamní sdělení nonverbální komunikace TEXT/PROMLUVA/KOMUNIKACE VIZUÁLNÍ KULTURA kulturní kompetence INTERTEXTUALITA KREATIVITA ZNAKY / KÔDY sémiotická analýza mediovaných sdělení VIZUÁLNÍ GRAMOTNOST Mezi textem a obrazem / Proměny (pohádkového) narativu ve vizuální komunikaci KLÍČOVÁ SLOVA / kultura, sémiotika, vizualita, empirický divák, znak, interpretace, pohádkový narativ, žitý svět, komunikace, myšlení, reklamní sdělení, vizuální komunikace, vizuální kultura, vizuální gramot- nost, kreativita ANOTACE / Dizertační práce Mezi textem a obrazem se snaží zachytit vizuální svět naší každodennosti pohle- dem empirického diváka. V centru našeho zájmu se nachází sémiotické čtení a aktivní uchopení vizuálních obrazů (na příkladech reklamních sdělení) a vizuální gramotnost jako klíčové kompe- tence pro následnou tvorbu, která by ve výtvarné výchově měla umožnit žákům rozvinout myšlení "vyššího řádu" ("higher order thinking", kritické myšlení, metaanalýzu obrazových dikurzů). Výběr tématu reklamy, jako silného a kreativního prostoru "vizuality" zastupující dnešní žitý svět, se...
Between the Text and the Image / The Changes of the (Fairy Tale) Narrative in Visual Communication KEY WORDS / Culture, Semiotic, Visuality, Empirical Spectator, Sign, Interpretation, Fairy Tale Narrative, Everydayness, Thinking, Visual Literacy, Communicatin, Advertisment, Commercial Communi- cation, Visual Communication, Visual Culture, Visual Literacy, Creativity ABSTRACT / The thesis "Between the Text and the Image" attempts to capture the visual world of our everyda- yness through the eyes of the empirical spectator. Placed at the centre of our interest are semiotic reading, active grasping of visual images (in examples of commercial messages and communication) and visual literacy as a key competence for further creativity, which, in art education, should allow pupils to evolve their "higher order thinking", critical thought and meta-analysis of visual discour- ses. The choice of the advertising topic as a strong and creative area for visualisation, representing the world we live in today, has proven itself to be the best option for using a semiotic reading of the image as a way of creativity and also for its critical reflection. The first part of the thesis evolves the view of the fairy tale narrative as a meta-text, which later becomes the impulse for further creativity in the field of visual...
