Osamostatňování klientů zařízení náhradní výchovné péče v mezinárodním srovnání
Gaining Independence of Clients of Facilities of Alternative Education Care in International Comparison
dizertační práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81310Identifikátory
SIS: 101483
Kolekce
- Kvalifikační práce [18637]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Franiok, Petr
Syřiště, Ivo
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Oddělení pro vědeckou činnost
Datum obhajoby
13. 7. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Prospěl/a
Klíčová slova (česky)
osamostatňování, sociální znevýhodnění, sociální začleňování, klient, vychovatel, opatrovník osamostatňování, asistent, výchovné zařízení, dětský domov rodinného typu, mezinárodní komparaceKlíčová slova (anglicky)
gaining independence, social disadvantage, social integration, client, carer, assistant, education institution, children's home of family type, after-care services, international comparisonStěžejním tématem práce je osamostatňování klientů v systému náhradní výchovné péče. V rámci mezinárodního srovnání jsou autorem zachyceny a analyzovány problémy, které tento proces provázejí. Práce obsahuje nejen závěry, ke kterým autor dospěl na základě výzkumného šetření ve vybraných zemích (ČR a Polsko), ale i vhodná doporučení, jakým způsobem problém osamostatňování klientů náhradní výchovné péče řešit. Úvodní část je věnována teoretickým východiskům, mezinárodnímu srovnání a příkladům dobré praxe v zahraničí. Autor sleduje názory různých odborníků na příčinné souvislosti problému, od vlivu biologické rodiny, přes socializaci klientů náhradní výchovné péče, až k samotným problémům institucionální péče. Tyto názory a postřehy následně uvádí do kontextu. V metodologické a výzkumné části se autor snaží odpovědět na stěžejní otázku: "Jakým způsobem jsou klienti zařízení náhradní výchovné péče připravováni na osamostatnění?" Autor v rámci kvalitativního designu výzkumu zprostředkovává čtenářům reálnou situaci, kterou osamostatňující se klienti a jejich vychovatelé prožívají. V tomto popisu se autor snaží o maximální autentičnost. Závěrečnou část věnuje autor shrnutí výsledků výzkumu, návrhům změn a současně také návrhu řešení výzkumného problému. Součástí celé práce jsou komentáře autora, jejichž...
Gaining independence of clients in the system of the alternative education care is the cardinal topic of the work. Within the framework of the international comparison, the author analyses and makes a survey of the problems accompanying this process. The work does not contain only the conclusions the author came to based on the research in chosen countries (Czech Republic and Poland) but also presents suitable recommendations how the problem of gaining independence of clients of the alternative education care can be solved. The introductory part is applied to theoretical solutions, the international comparisons and examples of a good practice abroad. The author follows opinions of different experts in causalities of the problem from the influence of the biological family through socialization of the clients of the education care to the very problems of the institutional care. He presents these opinions subsequently in the context. In the methodological and research parts the author tries to answer the cardinal question: "What is way the clients of the alternative education care are prepared in order to gain independence?" Within the framework of the qualitative design of the research, the author is mediating the readers the real situation which the clients gaining independence and their carers are...