Představy smrti u dětí
Conception of death percieved by children
dissertation thesis (NOT DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/81290Identifiers
Study Information System: 124325
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Pokorná, Věra
Klusák, Miroslav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogical Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
17. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Fail
Keywords (Czech)
představy o smrti, děti, narativní přístup, TAT, tematická analýza příběhuKeywords (English)
conception of death, childhood, narrative approach, TAT, thematic analysis of the storyCílem práce je porozumění tomu, jak děti přemýšlí o světě a jak se v něm orientují. Ambicí výzkumu je nalezení významů, které děti smrti přikládají. Jedním z předpokladů výzkumu je domněnka, že na představy o smrti se nelze ptát přímo, aniž by docházelo k nežádoucí redukci potenciálně bohaté odpovědi. Z tohoto důvodu byl zvolen jako nástroj Tematický apercepční test, přičemž děti vyprávěly příběhy na předem vybrané tabule. Na výzkumu spolupracovalo jedenáct devíti až desítiletých dětí, které navštěvovaly, nebo právě ukončily docházku do 3. tříd pražských ZŠ. Z výzkumu vyplynulo, že v příbězích dětí, které by ještě neměly dosahovat abstraktního stadia myšlenkových operací, se již objevují jevy jako je paradox, koloběh života, schopnost zemřít tzv. z psychických příčin, nebo názor, že vzpomínání na zemřelého člověka znamená jakési "bytí s ním" a může být úlevné. Zdá se tedy, že není daleko doba, kdy vývojová psychologie vymění teorii od konkrétního k abstraktnímu za nějakou jinou, která bude lépe odrážet skutečnost. KLÍČOVÁ SLOVA představy o smrti, děti, narativní přístup, TAT, tematická analýza příběhu
The aim of this paper is better understanding how children think about the world and what they know about how it goes there. The ambition of the research is to find meanings that children attach to the death. One of the prerequisites of research is the assumption that images of death can not be asked directly without causing undesirable reduction of potentially rich answers. For this reason, Thematic Apperception test was elected as a tool and the children told stories to a pre-selected board. Eleven children, at the age from nine to ten collaborated on the research. All of them attended, or just completed 3rd class in Prague's elementary schools. The research showed that in the stories of children who would still not reach the stage of abstract intellectual operations already appear phenomena such as paradox, the cycle of life, psychological causes as the reason of death, or the idea that memories of the deceased man is a "being with him "and can be a relief. So it seems that the time when developmental psychology theory replace the concrete to the abstract for some other, better reflect reality is not so far. KEYWORDS conception of death, childhood, narrative approach, TAT, thematic analysis of the story