Ohrožované dítě. Ohrožování dětí a jeho vztahový rámec u jedinců umisťovaných do diagnostického ústavu
Abused child. Child abuse and its referential framework in individuals placed to a diagnostic instituce
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/80189Identifiers
Study Information System: 164282
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 10. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Dítě, rodina, ohrožování, fyzické týrání, psychické týrání, zanedbávání, institucionální péče, diagnostický ústavKeywords (English)
Child, family, abuse, physical abuse, psychological abuse, neglect, institutional care, diagnostic instituteNÁZEV: Ohrožované dítě: Ohrožování dětí a jeho vztahový rámec u jedinců umisťovaných do diagnostického ústavu AUTOR: Jiřina Víravová KATEDRA: Katedra speciální pedagoigky ŠKOLITEL: Doc. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRAKT: V předložené práci je zkoumán fenomén ohrožování dětí týráním a zanedbáváním. Východiska pro získání vhledu do této problematiky bylo nutno hledat v těch vědních disciplínách, které k objasnění podstaty a projevů týrání a zanedbávání dětí až dosud přispěly. Medicína (zejména traumatologie) objasňuje mechanismus tělesného týrání, psychiatricko- psychologický pohled téma nejenže rozšiřuje o týrání psychické a zanedbávání, ale poskytuje oporu k nemoralizujícímu vysvětlení, proč se tak týrající osoby chovají. Sociologický a etologický přístup přispívá k hlubšímu pochopení těch vlivů prostředí, které mohou vznik a trvání ohrožování dětí podněcovat. Hledisko sociální práce je uplatněno v uvedení do systému péče o ohrožené děti. Speciálněpedagogická část nahlíží situaci a výchovu ohrožených dětí především z etopedického hlediska a reflektuje specifické otázky ústavní výchovy. Tato část práce je navíc ilustrována reálnými příběhy týraných a zanedbávaných dětí z ústavní výchovy. Ve výzkumné části jsou zevrubně rozebrány podstatné okolnosti, které byly charakteristické pro děti ohrožené týráním a...
TITLE: Abused child: Child abuse and its referential framework in individuals placed to a diagnostic institute AUTHOR: Jiřina Víravová DEPARTMENT: The Department of Special Education SUPERVISOR: Doc. Boris Titzl, Ph.D. ABSTRACT: The submitted thesis focuses on the phenomenon of child abuse and neglect. The theoretical background for these issues had to be found in the science branches which have so far made the contribution to the explanation of the child abuse and neglect. Medicine (mainly traumatology) explains the mechanism of physical abuse, psychiatric- psychological approach not only enhances the topic with the psychical abuse and neglect, but also offers a backup to a non-moralizing explanation why abusing persons behave in such way. Sociological and ethological approach helps to understand the contextual factors which could foster the child abuse and neglect. The social work point of view is used to introduce the system of care of the abused children. Special pedagogy part of this thesis approaches the situation and education of the abused children mainly from the ethopedical point of view and reflects specific questions of institutional education. This part of the thesis is illustrated by real stories of abused and neglected children from the institutional education. In the research part of the...