Drama techniques in soft CLIL lessons in a lower-secondary class
Techniky dramatické výchovy v soft CLIL vyučování na 2. stupni základní školy
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79859Identifiers
Study Information System: 145493
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Müller Dočkalová, Barbora
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
11. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Very good
Keywords (Czech)
EFL, výuka anglického jazyka, drama, základní škola, CLIL, soft CLILKeywords (English)
EFL, ELT, English language teaching, drama, lower-secondary school, CLIL, soft CLILTato diplomová práce se zaměřuje na získávání komunikačních kompetencí při výuce anglického jazyka jako cizího jazyka. Vychází z předpokladu, že žáci si nejsou vědomi některých složek komunikace, které se podílejí na dorozumění při komunikaci v cizím jazyce (kontext situace, neverbální komunikace, paralingvistické jevy). Tento předpoklad je ověřován v kvantitativním šetření dotazníkovou metodou. Teoretický základ popisuje podstatu a výhody technik dramatické výchovy využívaných pro výuku cizího jazyka a metody Content and Language Integrated Learning (CLIL). Oba tyto přístupy jsou využity k přípravě plánů tří experimentálních hodin, které jsou realizované v praxi. Z hodin jsou pořízeny videozáznamy, které současně s informacemi od žáků a jejich učitelky slouží k podrobné analýze celého experimentu.
This diploma thesis is focused on acquiring communicative competence in teaching the English language as a foreign language. It is based on the presumption that students are not aware of some components of communication which partake in understanding when communicating in a foreign language (context of situation, nonverbal communication, paralinguistic features). This assumption is being verified via questionnaires. The theoretical basis describes the grounding and benefits of drama techniques used in teaching a foreign language and The Content and Language Integrated Learning (CLIL) method. Both these approaches are used for preparation of three experimental lesson plans which are put into practice. Video recordings are made which, along with information from students and their teacher, serve as a detailed analysis of the whole experiment.