Řeč těla, řeč díla
Body language and the language of art
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79858Identifiers
Study Information System: 161905
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Hůla, Zdenek
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools Pedagogy - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
neverbální komunikace, řeč těla, tělo, mimika, gestika, posturika, kinezika, obraz, akce, reflexeKeywords (English)
non-verbal communication, body language, body, facial expressions, gestures, posture, kinesics, image, action, reflectionDiplomová práce se zabývá tématem řeči těla ve výtvarném umění a pojetím řeči těla coby synergie niterného prožitku a vlastní zkušenosti tělesné formy. Poznatky pro teoretickou část jsem získala z odborné literatury oboru psychologie a antropologie a uměleckohistorické literatury české i zahraniční produkce. Teoretická část vychází z koncepce provázanosti procesů přijímání smyslových vjemů, jejich kognitivního zpracování a následné odpovědi zpět k našemu okolí s ohledem na subjektivitu těchto procesů. Hlavním východiskem pro praktickou část diplomové práce a vytvoření didaktického výtvarného projektu pro základní a střední školu jsou poznatky získané v rámci teoretické části a podněty především současného výtvarného umění (Eva Koťátková, Erwin Wurm, Miriam Cabessa a další). Cílem didaktické části je sledování výše zmíněných procesů s důrazem na tvůrčí vyjádření prostřednictvím výtvarné akce a prožitek jedince.
The proposed thesis deals with the topic of body language in visual art and with understanding of body language as synergy of the innermost experience and the experience of the bodily form. The theoretical part of the thesis analyses psychological, anthropological and art historical literature published both in the Czech Republic and abroad. The point of departure for the theoretical part is the concept of interconnectedness of sensory perception, its cognitive analysis and the ensuing answer to the environment, focusing especially on the subjective character of these processes. In the practical part of the proposed thesis, an educational art project is designed, based on the results of the theoretical study in the first part and impulses from contemporary visual art (Eva Koťátková, Erwin Wurm, Miriam Cabessa and others). The aim of the educational part is to observe the processes mentioned above, concentrating especially on the creative expression through an artistic action and the experience of the individual.