Jazykové uvědomování u dětí na počátku školní docházky
Language Awareness of Children at the Early School
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79851Identifiers
Study Information System: 146264
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Špačková, Klára
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
jazykové uvědomování, diagnostika, analyticko-syntetická metoda čtení, genetická metoda čtení, rychlé automatické jmenování, slovník, fonologieKeywords (English)
linguistic awareness, diagnostic, analytic-synthetic method of reading, reading genetic method, RAN, vocabulary, phonologyDiplomová práce se věnuje sledování jazykového uvědomování u dětí 1. a 2. ročníků základní školy a to v obou metodách čtení, jak analyticko-syntetické, tak genetické metodě čtení. V rámci teoretické části práce je provedena kritická analýza pojmů "jazykové uvědomování" a "jazykový cit", a dále srovnání se zahraničními přístupy i tradicemi a s aktuálním stavem v České republice. V empirické části práce je zpracován výzkumný projekt zaměřený na porovnání dvou testů týkajících se jazykového uvědomování. První metodou je tradiční Zkouška jazykového citu (Žlab, 1992), používaná nejen pro diagnostiku specifických poruch učení, ale i pro diagnostiku dětí bilingvních, dětí z minoritních skupin a dětí se sluchovým či mentálním postižením. Druhou metodou je nový Test jazykového uvědomování (Kucharská, Šmejkalová, v přípravě), který byl vytvořen ve spolupráci katedry českého jazyka a katedry psychologie PedF UK. Do výzkumného projektu bylo zařazeno celkem 40 žáků z 1. a 2. ročníků základní školy, z toho 20 žáků v analyticko-syntetické metodě čtení a 20 žáků v genetické metodě čtení. Bylo sledováno několik oblastí. Za prvé, bylo provedeno srovnání samotných diagnostických okruhů zařazených do nového Testu jazykového uvědomování a principů diagnostiky. Za druhé byly srovnávány výsledky výkonů v obou testech,...
The aim of this thesis is to analyse the linguistic awareness of children at the first and second grade of elementary school in both reading methods, i.e. the analytic-synthetic and the genetic method of reading. In the theoretical part of the thesis, the critical analysis of the terms "linguistic awareness" and "linguistic sense" is done and further the approaches and traditions used abroad are compared to actual situation in the Czech Republic. In the analytic part of the thesis, the research project focused on the comparison of two tests of linguistic awareness is developed. The first method is the traditional Linguistic Sense Examination (Žlab, 1992), used not only for the diagnosing of the specific learning disorders, but also for diagnosing of bilingual children, children from minority groups and children with hearing or mental disabilities. The second method is the new Linguistic Awareness Test (Kucharská, Šmejkalová, under the preparation) prepared in the cooperation with Department of Czech Language and the Department of psychology PedF UK. In the research project, there were 40 schoolchild from the first and second grade of elementary school, 20 of them in the analytic-synthetic method of reading and 20 of them in the genetic method of reading. Several areas were monitored. Firstly, the...