Obtíže žáků 7. a 8. ročníku při práci se zápornými čísly
Grade 7 and 8 Pupils' Problems with Negative Numbers
diplomová práce (OBHÁJENO)

Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79817Identifikátory
SIS: 145151
Kolekce
- Kvalifikační práce [19351]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kvasz, Ladislav
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematika
Katedra / ústav / klinika
Katedra matematiky a didaktiky matematiky
Datum obhajoby
4. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Velmi dobře
Klíčová slova (česky)
Záporné číslo, analýza učebnic, modely záporných čísel, početní operace, chyba v matematice, TIMSSKlíčová slova (anglicky)
Negative number, analysis of textbooks, negative number models, mathematical operation, mistakes in mathematics, TIMSSTato diplomová práce se zabývá tématem záporná čísla, konkrétně strategiemi a obtížemi žáků sedmých a osmých ročníků na druhém stupni základních škol při řešení vybraných úloh se zápornými čísly. Je rozdělena na teoretickou a experimentální část. Teoretická část práce je věnována problematice záporných čísel, jejich vývoji, didaktické náročnosti a práci s nimi. Práce se dále zabývá vybranými mezinárodními srovnávacími i zahraničními výzkumy, které zahrnují problematiku záporných čísel. Nejvíce je pak zastoupena část, kterou tvoří analýza učebnic matematiky, podle nichž jsou vyučováni žáci na českých základních školách, zaměřená na problematiku záporných čísel. Podstatnou částí práce je experimentální část, jejímž cílem je identifikovat žákovské obtíže a analyzovat chyby při manipulaci se zápornými čísly. Výzkumu se účastnilo celkem 185 žáků sedmých a osmých ročníků tří různých základních škol. Metodou sběru dat bylo písemné testování, které bylo průběžně doplňováno komentáři žáků. Soubor testových úloh pro žáky byl vytvořen na základě prostudování uvedených výzkumů a učebnic matematiky. Získaná data byla následně analyzována a zpracovávána po jednotlivých úlohách. Chyby byly identifikovány a nejčastější a nejvýznamnější byly ilustrovány konkrétními řešeními žáků. Závěrem jsou shrnuty možné příčiny...
This diploma thesis deals with the topic negative numbers, especially with strategies and difficulties of 7th and 8th grade primary school pupils when solving selected tasks with negative numbers. This thesis is divided into theoretical and experimental parts. The theoretical part deals with negative numbers, their development, didactic difficulty and work with them. The thesis deals with selected international comparative and foreign researches with the focus on negative numbers. The most extensive part of the thesis contains an analysis of mathematics textbooks used in schools in the Czech Republic with the focus on negative numbers. The experimental part, which aim is the identification of pupils' difficulties and the analysis of mistakes they make when working with negative numbers, is the key part of the thesis. 185 pupils of 7th and 8th grade from three different schools took part in the research. The methodology consisted of the preparation of a didactic test on negative numbers and assigning it to the pupils. After completing the test, selected pupils were asked to explain their written solutions. The didactic test was prepared on the basis of mentioned research results and the analysis of mathematics textbooks. The data were analysed in terms of pupils' strategies and mistakes. The thesis...