Hranice a vztah k jejímu okolí
Boundary and relationship to its surroundings
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79806Identifiers
Study Information System: 131036
Collections
- Kvalifikační práce [19160]
Author
Advisor
Consultant
Sedlák, Michal
Referee
Fulková, Marie
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools and Art Schools - Art
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Hranice, horizont, linie, tajemství, umění, výtvarná výchova, školaKeywords (English)
borderline, horizon, line, mystery, art, art education, schoolLinhart, T: Hranice a vztah k jejímu okolí. [Diplomová práce] Praha 2015 Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, katedra výtvarné výchovy, 71 s. (Přílohy na CD: 2 obrazové přílohy). Diplomovou práci charakterizuje teoretická úvahová studie na pozadí vlastní výtvarné práce. Text interpretuje hranici jako obzor, který se vyjevuje a mizí. Představuje vlastní výtvarné uchopení tématu v souvislostech s vybranými tendencemi ve výtvarném umění. Autor se snaží vymezit hranice umění a výtvarné výchovy jako podklad vlastních pedagogických východisek. Uvádí, které teoretické rámce se podílejí na formování jeho profesního vymezení. V didaktické části si všímá vybraných situací z realizovaného vyučování a reflektuje je ve světle dalších pedagogických zkušeností autora. Výsledkem a přínosem práce jsou popis a interpretace vybraných situací z praxe začínajícího učitele a učební celek prověřený praxí určený pro studenty gymnázií.
Linhart, T: The borderline and the relationship to its surroundings. [Diploma thesis] Praha 2015 Charles University, Faculty of Education, Department of Art Education, 71 p. (Attachments on CD: 2 illustration attachments). The diploma thesis features a theoretical study on the background of the author's own artwork. The text interprets the borderline as a horizon that would emerge and vanish. It presents the author's own artistic grasp of the theme in context of selected trends in fine arts. Author seeks to define the boundary of fine arts and art education to establish a foundation to his own pedagogic determination. He shows what theoretical frameworks take part on shaping his own professional direction. The didactic part looks at select situations from the author's teaching practice that already took place and reflects them in context of author's other pedagogic experience. The accomplishment and utility of the work lie in a description and interpretation of select situations from practice of a fledgling teacher and an educational complex, field tested, intended for gymnasium students.