Podpora začínajících učitelů a jejich rozvoj ve školské praxi a na příkladu vybrané školy
Support of natural science teachers who are starting their teaching career, and their development during the educational practice as shown also with the example of the selected school
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79801Identifiers
Study Information System: 151711
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Trojan, Václav
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
pedagogický rozvoj, podpora, začínající učitel, "Pomáháme školám k úspěchu", mentoring, párová výuka, sdílení, projekt pedagogického rozvoje školy, plán osobního pedagogického rozvoje, pedagogické portfolioKeywords (English)
Pedagogical development, support, fresh teacher, We assist schools in achieving their Access", mentoring, pair teaching, sharing, school pedagogical development project, personal pedagogical development plan, pedagogical portfolioZávěrečná práce s názvem Podpora začínajících učitelů a jejich rozvoj ve školské praxi a na příkladu vybrané školy ověřuje, jak tato škola podporuje začínající učitele a zda je pro začínající učitele na zvolené škole podpora pedagogického rozvoje přínosná a rozvíjející v porovnání se školami oslovenými prostřednictvím dotazníku určeného pro ředitele škol a začínající učitele. Práce je členěna na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se zabývá profesí začínajícího učitele, způsoby které podporují pedagogický rozvoj začínajících učitelů prostřednictvím mentoringu, párové výuky, profesního portfolia, plánu osobního pedagogického rozvoje a podobně. Způsoby podpory začínajících učitelů jsou popsány obecně, poté se práce zaměřuje na podporu realizovanou na vybrané škole. Praktická část šetří jak profesní podpora je zajištěna na vzorku základních a středních škol pohledem ředitelů škola začínajících učitelů. Popisuje cestu profesního rozvoje začínajících učitelů přírodopisu ve zvolené škole a součástí praktické části je i vlastní zkušenost autora práce k dané problematice. KLÍČOVÁ SLOVA pedagogický rozvoj, podpora, začínající učitel, "Pomáháme školám k úspěchu", mentoring, párová výuka, sdílení, projekt pedagogického rozvoje školy, plán osobního pedagogického rozvoje, pedagogické portfolio
The ABSTRACT The Final Work named 'The support of natural science teachers who are starting their teaching career, and their development during the educational practice" as shown also with the example of the selected school, examines the way in which such school supports the fresh teachers, and whether for the fresh teachers at the selected school such support of their pedagogical development is beneficial, profitable and contributing to the teacher's development when compared with those schools which were addressed via a questionnaire designed for the headmasters and fresh teachers. The essay has been divided into its theoretical part and practical part. The theoretical part deals with the profession of a fresh teacher, the ways that support pedagogical development of these fresh teachers through the so called mentoring, pair teaching, professional portfolio, personal pedagogical development plans and alike. The methods of supporting fresh teachers have been described in general, and only then the Work aims also at the support implemented at the school selected. The practical part examines how the professional support has been provided for within the sample of primary schools and high schools, and this from the viewpoints of headmasters and fresh natural science teachers. It outlines the way of...