Projekt na podporu čtenářství u dětí na počátku školní docházky
Project to support reading among children at the beginning of their school attendence
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79793Identifiers
Study Information System: 134177
Collections
- Kvalifikační práce [19346]
Author
Advisor
Referee
Hausenblas, Ondřej
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy of Pre-School Age
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
dítě v předškolním věku - rozvoj čtenářství - projekt - předčtenářská gramotnostKeywords (English)
Pre-school children - reading development - project - pre-school reading literacyNÁZEV: Projekt na podporu čtenářství u dětí na počátku školní docházky AUTOR: Bc. Jana Rodová KATEDRA (ÚSTAV) Katedra české literatury VEDOUCÍ PRÁCE: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. ABSTRAKT: Diplomová práce pojednává o čtenářství dětí předškolního věku a možnostech jeho rozvoje v mateřské škole. Hlavním cílem práce bylo vypracovat projekt na podporu čtenářství u dětí na počátku školní docházky a zjistit, jaký je jeho vliv na proměnu čtenářského chování a vztahu ke knihám. Práce předkládá teoretická východiska, která směřují ke čtenářství a jeho vývoji, současné podobě knihy, dále popisují charakteristiky předčtenářské gramotnosti a shrnují metody podpory čtenářství v mateřských školách i z hlediska projektů v ČR. Praktická část využívá širokou škálu výzkumných metod kvalitativního a kvantitativního výzkumu, a to v podobě dotazníků, interview a projektu, který byl nosným systémem praktické části. Součástí projektu bylo zařazení čtenářských lekcí, zapojení se do celostátních projektů na podporu čtenářství a další metody aktivní podpory čtenářství. Výsledky účinnosti aplikovaného projektu vycházejí z dlouhodobého pozorování subjektů a jsou shrnuty a vyhodnoceny v závěru výzkumné části. KLÍČOVÁ SLOVA: dítě v předškolním věku - rozvoj čtenářství - projekt - předčtenářská gramotnost
TITLE: Project to support reading among children at the beginning of their school attendence AUTHOR: Bc. Jana Rodová DEPARTMENT Department of Czech literature SUPERVISOR: Mgr. Štěpánka Klumparová, Ph.D. ABSTRACT: This dimploma thesis deals with reading development options of children in a kindergarten. The main task is to work out a reading project for the pre-school children an to follow its impact on reading behaviour and relation to books. Thesis comes up with the teoretical way-out to reading and its development. It rates present form of books, pre-school children reading literacy characteristics and summarizes methods for support reading and reading projects among kindergartens in the Czech republic. Qualitative and quantitative research methods are used in the practical part of the thesis. This part contains questionnaire, interviews and the project which was the main part of the practical thesis. The project includes reading lessons, participation in the national reading- support projects and other methods of supporting active reading. The project outcomes are based on a long-term subject observation, summarized and evaluated in a conclusion of the research part. KEYWORDS: Pre-school children - reading development - project - pre-school reading literacy