Sbírka úloh pro využití tabulkového kalkulátoru pro SŠ
Collection of spreadsheet exercises designed for use in secondary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79755Collections
- Kvalifikační práce [14297]
Author
Advisor
Referee
Leipert, Jiří
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Information and Communication Technologies
Department
Information is unavailable
Date of defense
7. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Tabulkový procesor, vědomosti a dovednosti práce s tabulkovým procesorem, analýza úloh, taxonomie učebních úloh, sbírka úloh, ověření úloh
Keywords (English)
Spreadsheet, knowledge and skills of working with spreadsheets, task analysis, taxonomy of learning tasks, collection of tasks, verification tasks
Cílem diplomové práce je vytvoření sbírky úloh, které by řešili žáci středních škol, středních odborných učilišť a víceletých gymnázií pomocí aplikace tabulkový procesor. Sbírka úloh bude reagovat na teoretická východiska, která vycházejí zejména z požadavků na osvojení znalostí a dovedností práce s tabulkovým procesorem v kurikulárních dokumentech českého a slovenského středního školství a standardech ECDL. Dalšími teoretickými východisky jsou analýza učebních úloh v knižních publikacích a dotazníkové šetření mezi učiteli středních škol, pomocí kterého zjistíme, jak se s tabulkovým procesorem pracuje a jaké úlohy s ním žáci řeší. Sbírka učebních úloh bude nabízet široké spektrum učebních úloh různé náročnosti umožňující mezipředmětové využití. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
The aim of this thesis is to create a collection of tasks that would address the students of secondary schools, secondary vocational schools and grammar schools by using a spreadsheet. Collection of tasks will respond to the theoretical background, which is mainly based on the requirements for the knowledge and skills to work with spreadsheets in the curricula of the Czech and Slovak secondary schools and ECDL standards. Other theoretical bases are the analysis of learning tasks in the books, a survey among secondary school teachers, through which we discover how the spreadsheet is used and what tasks the students dealt with this application. Collection of tasks will offer a wide range of tasks of varying difficulty allowing cross-curricular use. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)