Žák 2. stupně se speciálními vzdělávacími potřebami v hodinách občanské výchovy: případová studie
Lower secondary school pupil with special educational needs in the social studies class: a case study
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79753Identifiers
Study Information System: 146875
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Straková, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools German language - Foundations of Humanities
Department
Information is unavailable
Date of defense
3. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, občanská výchova, výzkumKeywords (English)
Teaching assistant, pupil with special educational needs, inclusive education, social studies, researchDiplomová práce se zabývá procesem vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na druhém stupni základních škol hlavního vzdělávacího proudu. Pozornost je při tom zaměřena na hodiny společenskovědních předmětů, zejména občanské výchovy. Proces učení je popsán v širším kontextu, do něhož jsou zahrnuti především asistent pedagoga, učitelé a rodiče nebo zákonní zástupci. Teoretická část shrnuje zejména prameny popisující podmínky integrace/inkluze v českém školství. Stručně jsou uvedena vybraná zjištění o reálných efektech asistence. Empirický výzkum byl proveden jako série případových studií založených na kvalitativním přístupu. Ke sběru dat byla využita analýza dokumentů, rozhovory s aktéry a pozorování hodin. Analýza dat byla provedena formou mezipřípadového srovnání. Výsledky výzkumu naznačují, že situace v hodinách společenskovědních předmětů bývá odlišná od jazykových předmětů nebo matematiky, např. v nich žáci nemívají k dispozici asistenta pedagoga. Tato nepřítomnost však může mít pro integrované žáky jak negativní, tak pozitivní důsledky (např. větší příležitost k interakci s učitelem a spolužáky). KLÍČOVÁ SLOVA: Asistent pedagoga, žák se speciálními vzdělávacími potřebami, inkluzivní vzdělávání, občanská výchova, výzkum
This thesis studies the functioning of pupils with special educational needs in mainstream lower secondary schools. The special focus is on social studies classes. The teaching/learning processes are described within the broader context of education, which includes mainly parents or legal guardians, teachers and teaching assistants. The theoretical part describes the legal framework of inclusion in the Czech Republic and previous research on the role of teaching assistants. The empirical part uses the qualitative approach. Several cases are presented based on analysis of documents, interviews and observations. The data were compared across the cases. The results suggest that there is a difference between the lessons of social studies and the classes of the "core subjects". The teaching assistants are available in the social studies classes only rarely. Given the mixed effects of the teaching assistants on learning and socialization of the special needs pupils, this situation might have both positive and negative impact. KEYWORDS: Teaching assistant, pupil with special educational needs, inclusive education, social studies, research