Využití kladenské přírody k výuce přírodopisu na základní škole
Practical use of Kladensko region for purpose of environmental education in elementary school
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79542Identifikátory
SIS: 161165
Kolekce
- Kvalifikační práce [19128]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Andreska, Jan
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - biologie
Katedra / ústav / klinika
Katedra biologie a environmentálních studií
Datum obhajoby
23. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
přírodovědné exkurze,environmentální vzdělávání, základní škola, KladenskoKlíčová slova (anglicky)
natural scientific exkursions,environmental education,elementary school,Kladensko regionDiplomová práce se zabývá přírodovědnými exkurzemi jako jedné z forem výuky přírodopisu na základní škole. Cílem práce je vytvořit model přírodovědných exkurzí s využitím kladenské přírody. Dalším cílem je vytvoření pracovních listů a jejich praktické použití, dále pak ověření znalostí žáků před a po absolvování dané exkurze. Práce obsahuje rešeršní zpracování všech navštívených lokalit. Exkurze proběhly na Vinařické horce, na Libušínském hradišti, v Naučném středisku ekologické výchovy v Kladně Čabárně a v Záchranné stanici Aves. Na exkurzích byly použity a ověřeny pracovní listy. Po absolvování všech exkurzí následovalo vyhodnocení pracovních listů a ověření znalostí žáků. Tyto výsledky jsou přehledně zpracovány do grafů a tabulek. Výstupem celé práce je zpracování modelu všech tří exkurzí včetně metodiky a fotografií. Po vyhodnocení všech exkurzí se potvrdilo, že tato forma výuky přírodopisu je pro žáky přitažlivá a určitě i přínosná. Tyto modely exkurzí mohou využít i ostatní pedagogové na základní škole, případně je využít jako vzorové při exkurzích v jiné lokalitě. KLÍČOVÁ SLOVA přírodovědné exkurze, základní škola, Kladensko, pracovní listy, formy a metody výuky, naučná stezka, fauna, flóra
Dissertation is concerned with science educational excursions as one of ways of education at elementary school. Target of my studie thesis is to create a model of science excursions with use the opportunity of nature around the town Kladno. Another target is create work sheets and their practical use, to know how the students can improve their knowledge before and after the excursions. Dissertation contains field research all visited places. Excursions took place on Vinařická horka, Libušín castle former place, Educational centre of scientic training in Kladno Čabárna and rescue station Aves. During excursions we used the educational work sheets. Later we compared the results of pupils knowledge. The results we compare in diagrams and charts. Getting off the disertation is processing and adaptation three forms of these excursions including methods, using these methods and photographs. After evaluation all excursions we must say, that forms of education of science is more attractive and more useful. All models of excursions can be used by other teachers at elementary schools, alternatively like models situations of excursions in another places. KEYWORDS Educational excursions, elementary schools, Kladno region, working sheets, forms and methods of education, nature trails,fauna, flora