What makes a reasonable player: self-regulation, time perspective and habits in online gaming
Co tvoří rozumného hráče: seberegulace, časová perspektiva a zvyky v online hraní
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79325Identifiers
Study Information System: 124332
Collections
- Kvalifikační práce [19345]
Author
Advisor
Referee
Klusák, Miroslav
Urbánek, Tomáš
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogical Psychology
Department
Information is unavailable
Date of defense
25. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
English
Grade
Pass
Keywords (Czech)
MMORPG, nadměrné hraní, závislostní hraní, seberegulace, časová perspektiva, ZTPI, analýza činnosti, zvyk, Cues Sensitivity Scale (CSS), strategie kontroly herního časuKeywords (English)
MMORPG, excessive gaming, addictive gaming, self-regulation, time perspective, ZTPI, activity theory (CHAT), habit, Cues Sensitivity Scale (CSS), playing time control strategyPráce se zabývá faktory, které ovlivňují intenzitu hraní online počítačových her typu MMORPG a přítomnost symptomů problematického užívání her. V teoretické části ukazuji, že problematiku nadměrného a problematického hraní lze uchopit nejen z hlediska závislostního chování, ale také z hlediska seberegulace, časové perspektivy, analýzy činnosti a zvykového chování. Ve dvou empirických studiích založených na dotazníkovém šetření mezi převážně českými hráči MMORPG her bylo identifikováno několik faktorů, které ovlivňují to, kolik času hráč věnuje herní činnosti a to, zda jeho hraní vykazuje znaky problematického (nad)užívání hry. Prvním je časová orientace měřená Zimbardovým dotazníkem časové perspektivy (ZTPI). Druhým je zvyková regulace chování. Pro její měření byla vytvořena škála Citlivosti k Situačním Klíčům (Cues Sensitivity Scale, CSS). CSS měří nejen sílu zvyku, ale také jeho regulační kvalitu - zda zvyk vede k nadužívání (Citlivost k proherním klíčům) nebo naopak užívání omezuje (Citlivost k protiherním klíčům). Časová orientace i zvyk působí na užívání hry společně, vliv časové orientace je částečně zprostředkován právě zvykem, částečně záměrnou kontrolou herního času. Všechny měřené proměnné vykazují stabilitu v čase (měřeno v tříletém odstupu na podsouboru respondentů). Data byla...
The thesis concerns factors that affect the intensity of MMORPG playing and the gaming addiction symptoms. In the theoretical part, I discuss approaches to the excessive and problematic gaming. I argue for the shift of perspective from gaming addiction disorder toward self-regulation, time perspective, activity theory and habitual regulation. Two inventory-based studies were conducted in order to empirically verify the effect of proposed variables on MMORPG usage. First, the significant role of Time Perspective (TP), measured by Zimbardo Time Perspective Inventory (ZTPI), has been confirmed. Second, the habitual regulation had been identified to significantly affect the usage. The habits related to usage were measured by the new psychometrical tool - Cues Sensitivity Scale (CSS). TP and habits influence the usage together - the effect of TP is partially mediated through Cues Sensitivity as well as through the players' deliberate regulation of playing time. All measured variables showed stability in time (measured after three years in subset of respondents). Data was analyzed with statistical methods, mainly with Partial-Least-Squares Path- Modelling (PLS-PM). The part of the data - respondents' strategies of playing time regulation - were analyzed qualitatively.