Reedukace formálních poznatků v matematice v prostředí individuálního doučování
Reeducation of mechanical knowledge in mathematics during private supplementary tutoring
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/79097Identifiers
Study Information System: 149433
Collections
- Kvalifikační práce [19117]
Author
Advisor
Referee
Novotná, Jarmila
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools English Language - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
4. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
formální poznání, reedukace, individuální doučování, zlomkyKeywords (English)
mechanical knowledge, reeducation, private supplementary tutoring, fractionsPráce je zaměřena na reedukaci formálních poznatků v oblasti zlomků. Jelikož každý žák má v poznávacím procesu jiné potřeby a tempo, je proces reedukace zasazen do prostředí soukromého individuálního doučování. V teoretické části jsou nejprve na základě české i zahraniční literatury vymezeny základní pojmy (jak je v práci chápáno individuální doučování, o jakých žácích je pojednáváno a co to je formální poznání), následně je popsán konstruktivistický styl výuky, který je pro reedukaci formálních poznatků vhodný. Druhou částí práce je praktická implementace teoretických poznatků do tří případových studií. U tří žáků byly diagnostikovány formální poznatky v oblasti zlomků a následně byla v rámci jejich hodin soukromého doučování prováděna jejich reedukace. Je popsán proces, jak reedukace u každého z daných žáků probíhala. Součástí práce je i jakýsi manuál, čemu bychom se neměli vyhnout, budeme-li se o reedukaci zlomků u žáků pokoušet. KLÍČOVÁ SLOVA formální poznání, reedukace, individuální doučování, zlomky 4
The diploma thesis is aimed at reeducation of mechanical knowledge in the area of fractions. Since every student has different needs and pace in his/her process of gaining knowledge, the reeducation is set into their private supplementary tutoring lessons. In the theoretical part, the basic concepts (how is the private supplementary tutoring understood in this thesis, which students are taken into consideration, and what is mechanical knowledge) are explained based on Czech and foreign literary sources, subsequently, the constructivist way of teaching, which is suitable for the reeducation of mechanical knowledge, is described. The second part of this thesis is constituted by the practical implementation of the theoretical findings into three case studies. Three students were diagnosed with mechanical knowledge in the area of fractions. Subsequently, their knowledge was being reeducated during their private supplementary tutoring lessons. The process of reeducation of each student is described in detail, moreover, a kind of manual describing what should not be avoided when dealing with this topic is included. KEY WORDS mechanical knowledge, reeducation, private supplementary tutoring, fractions 5