Self-efficacy a syndrom vyhoření u vyučujících základních škol
Self-efficacy and burnout syndrome among teachers in primary schools
bakalářská práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/78911Identifikátory
SIS: 148414
Kolekce
- Kvalifikační práce [18712]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Trpišovská, Dobromila
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Psychologie a speciální pedagogika
Katedra / ústav / klinika
Katedra psychologie
Datum obhajoby
10. 9. 2015
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
syndrom vyhoření, sociální opora, vyučující základních škol, učitelská self-efficacyKlíčová slova (anglicky)
burnout syndrome, social support, primary school teachers, teacher self-efficacyAnotace: Učitelství je profese zatížená vysokým pracovním stresem, který při dlouhodobém působení může vést k syndromu vyhoření. Syndromem vyhoření však nejsou postiženi všichni vyučující, mohou na ně působit protektivní faktory jako je učitelská self-efficacy a sociální opora. Tato bakalářské práce se zabývá syndromem vyhoření u vyučujících základních škol a souvislostem tohoto fenoménu s učitelskou self-efficacy a sociální oporou. Teoretická část shrnuje teoretická východiska podle významných autorů v dané oblasti a poznatky z doposud realizovaných výzkumů. Empirická část si klade za cíl tvorbu nástroje na měření učitelské self-efficacy a prozkoumání souvislostí mezi syndromem vyhoření, self-efficacy a sociální oporou. K tomuto účelu byl použit dotazník, který měl pět částí: anamnestickou část, Shirom- Melamed Burnout Measure, dotazník učitelské self-efficacy, SVF78 a ESSI. Byla nalezena negativní korelace mezi mírou vyhoření, učitelskou self-efficacy a sociální oporou. Nebyly nalezeny statisticky významné rozdíly mezi muži a ženami. Byly nalezeny rozdíly v self- efficacy a sociální opoře mezi vyučujícími s nejvyšší a nejnižší mírou vyhoření. Klíčová slova: syndrom vyhoření, sociální opora, vyučující základních škol, učitelská self- efficacy
Annotation: Teching is a profession burdened with high working stress that can in long term lead burnout syndrome. However, not all teachers suffer from burnout. They can be protected by factors as is for example teacher self-efficacy or social support. This bachelor theses is concerned with burnout syndrome among primary school teachers and also with the relationship between this phenomenon, teacher self-efficacy and social support. Theoretical part concludes theoretical ground according to authorities in the field and findings from previous research. The purpose of the empirical part is to develop an instrument for measuring teacher self-efficacy and to explore the relationship between burnout syndrome, teacher self-efficacy and social support. A questionnaire consisting of five parts was used: anamnestic part, Shirom-Melamed Burnout Measure, teacher self-efficacy questionnaire, SVF 78 and ESSI. Negative correlation was found between burnout, teacher self-efficacy and social support. No differences were found between women and men. Differences in teacher self-efficacy and social support were found between teachers with high burnout scores and teachers with low burnout scores. Keywords: burnout syndrome, social support, primary school teachers, teacher self-efficacy