Záporná čísla v současné výuce matematiky na 1. stupni ZŠ
Negative numbers in contemporary primary school mathematics
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77229Identifiers
Study Information System: 146829
CU Caralogue: 990020570790106986
Collections
- Kvalifikační práce [19358]
Author
Advisor
Referee
Jirotková, Darina
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Primary Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
14. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
aritmetické operace se zápornými čísly, experiment, prostředí Krokování, prostředí Schodiště, slovní úlohy, základní modely záporných čísel: teploměr, výtah, záporná číslaKeywords (English)
arithmetic operations with negative numbers, experiment, Stepping environment, environment Stairs, word problems, the basic models of negative numbers: thermometer, elevator, negative numbersDiplomová práce se zabývá tématem vyučování záporných čísel v matematice na 1. stupni ZŠ. Práce mapuje úlohy vyskytující se v učebnicích pro 1. i 2. stupeň ZŠ, kde je možno pracovat se zápornými čísly. Hlavní část práce je věnována třem druhům experimentu - experimentu žákovskému, učitelskému a společenské hře. V žákovském experimentu analyzuje úspěšnost a obtíže žáků 4. a 5. ročníku při vyplňování pracovního listu zaměřeného na různé modely záporných čísel. Učitelský experiment, který proběhl formou dotazníkového šetření, ukazuje názory učitelů 1. stupně na zavádění a užitečnost záporných čísel. Společenská hra dokazuje schopnost žáků uchopit pomocí hry matematický jev. Klíčová slova: aditivní operace se zápornými čísly experiment modely záporných čísel: teploměr, podlaží, hladina prostředí Krokování prostředí Schody slovní úlohy společenská hra záporná čísla
The aim of this thesis is to deal with teaching of negative numbers in mathematics in lower primary school. The thesis brings an overview of exercises related to negative numbers, which are available in textbooks dedicated to lower and upper primary school. Main part of the thesis is devoted to three different experiments - pupils experiment, teaching experiment and parlour game. The pupils experiment analysis the successes and troubles of pupils attending 4th and 5th class when filling out the worksheets focused on various models of negative numbers. Furthermore, the teaching experiment based on a questionnaire survey describes comments of lower and upper primary school teachers in regards to implementation and usefulness of negative numbers. Parlour game experiment demonstrates the ability of pupils to grasp mathematical phenomenon by playing a game. Key words: additive operations with negative numbers experiment models of negative number: thermometer, floor, surface environment Stepping environment Stairs word problems board game negative numbers