Badatelský způsob výuky na ZŠ
Research-like education in primary schools
diploma thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/77220Identifiers
Study Information System: 145890
Collections
- Kvalifikační práce [16847]
Author
Advisor
Consultant
Pavlasová, Lenka
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
21. 1. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Very good
Keywords (Czech)
Badatelská výuka, frontální výuka, přírodovědné vzdělávání, spolupráce, senzory Pasco, mikroskop, žák, základní škola, klíčové kompetenceKeywords (English)
Academic instruction, frontal teaching, science education, cooperation, senzors Pasco, microscope, pupil, elementary school, Key CompetenciesV diplomové práci vycházíme z celoevropské problematiky poklesu zájmu o přírodní vědy a jejich studium. V souvislosti s tímto tématem jsme provedli literární rešerši. Mapovali jsme literaturu vztahující se k problematice badatelské výuky, a to českou i světovou. Ve snaze o zvýšení zájmu žáků a zvýšení nadšení pro vědu, se zabýváme aktivizačními výukovými metodami, které porovnáváme s frontální výukou. Jako aktivizační metodu jsme zvolili badatelský způsob výuky. Připravili jsme vyučovací hodiny, které jsme testovali mezi žáky druhého stupně základní školy. V rámci práce jsme sledovali 16 hodin v 6 třídách. Jednalo se o hodiny vedené badatelským a frontálním způsobem. Hodiny byly prakticky ověřeny ve výuce. Výsledky jsou prezentovány v praktické části práce. Cílem bylo podnítit zájem žáků o bádání a přírodní vědy vůbec. Klíčová slova badatelská výuka, frontální výuka, přírodovědné vzdělávání, spolupráce, senzory Pasco, mikroskop, žák, základní škola, klíčové kompetence
In this thesis, we assume a pan-European issue of the decline of interest in science and science education. In connection with this issue we conducted a literature search. We have also mapped the literature related to the issue of education research in the Czech Republic and the rest of the world. In an effort to increase pupils' interest, increase enthusiasm for science, we deal with activation teaching methods that compare with frontal teaching. As a motivational method we chose a research method of teaching. We prepared a lesson, which we tested among pupils of secondary school. In this work we watched 16 hours in 6 classes. Those lectures were inquiry and frontal way led. The results are presented in the practical part of this thesis. During lectures we wanted to stimulate students' interest in science and science research. Keywords academic instruction, frontal teaching, science education, cooperation, sensors Pasco, microscope, pupil, elementary school, Key Competencies