Prosociální dovednosti jako součást etické výchovy v mateřské škole
Social skills as a part of ethics education in kindergarten
bachelor thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76853Identifiers
Study Information System: 147736
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Holemá, Irena
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Teacher Training for Nursery Schools
Department
Information is unavailable
Date of defense
18. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
Etická výchova, prosociální činnosti, předškolní věk, mateřská školaKeywords (English)
Ethicseducation, prosocialactivities, pre-schoolage, kindergartenPředškolní věk je jedno z nejdůležitějších období. To, co se dítě naučí a co prožije v předškolním věku, má vliv na celý jeho život. Velký problém vidím v tom, že dnes některé děti spolu neumějí spolupracovat, nerozdělí se, nepomůžou automaticky mladším a slabším, neumějí řešit vzniklé konflikty a nemají základní sociální návyky jako je pozdrav, poděkování a omluva. Proto bylo mým cílem, zařadit prosociální aktivity do prostředí mateřské školy, aby rozvíjely prosociální chování mezi dětmi v rámci etické výchovy. V teoretické části je klíčový program etické výchovy a metody etické výchovy. Na programu etické výchovy jsou postaveny zmiňované aktivity a metody poukazují na to, jak aktivity aplikovat do praxe. V praktické části jsem zjišťovala, zda řízené prosociální činnosti, které vyplývají z programu etické výchovy, zkvalitňují vztahy mezi dětmi. Tento akční výzkum byl zjišťován metodou pozorování a vyplynulo z něj, že řízené prosociální činnosti v rámci etické výchovy zlepšují vzájemné vztahy mezi dětmi a posilují sebevědomí dítěte. Zlepšily se vztahy mezi dětmi, zejména při řešení konfliktů. Výsledek pozorování také ukázal, že kultivace vztahů a lepší prosociální chování u dětí je dlouhodobá záležitost. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Preschool age is one of the most important periods. What a child learns and what he/she experiences at the preschool age has an impact on all his life. I see a big problem in that today some children cannot cooperate together, they do not share things, do not automatically help the younger and weaker, they cannot solve any conflicts and do not have basic social habits such as greetings, thanks and apology. Therefore it was my goal to include pro-social activities into the kindergarten environment to develop prosocial behavior among children in the context of ethics. In the theoretical part the key matter is the program of ethical education and methods of ethics education. The mentioned activities are based on the program of ethical education and the methods point out how to apply the activities to practice. In the practical part I examined whether controlled prosocial activities resulting from the program of ethical education improve the quality of relationships among children. This action research was determined by method of observation and resulted in fact that controlled prosocial activities within ethical education improve relationships among children and strengthen child's confidence. The relations among children improved, especially in solving conflicts. The result of observation also showed that the...