Zobrazit minimální záznam

Geometric Problems Solvable without Calculations
dc.creatorKorečková, Barbora
dc.date.accessioned2021-05-20T11:55:39Z
dc.date.available2021-05-20T11:55:39Z
dc.date.issued2015
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/20.500.11956/76699
dc.description.abstractNázev: Geometrické úlohy řešitelné bez výpočtu Abstrakt: Práce se věnuje geometrickým úlohám, které jsou zadané zpravidla pomocí obrázku a ptají se po nějakém číselném vyjádření. Tyto úlohy jsou řešitelné geometrickou strategií, tedy strategií s malým podílem výpočtů. Jejich obtížnost spočívá zejména v nutnosti rozeznat v obrázku dílčí konfigurace nezbytné pro řešení. Cílem výzkumu bylo popsat řešitelské strategie žáků různého věku u těchto úloh a zjistit, zda jsou tyto strategie závislé na věku. Teoretické pozadí práce sestává z pojmů vizualizace, role obrázků v geometrii a jejich vnímání žáky a umění vidět v geometrii. V pilotní studii byly vybrány úlohy daného typu pro hlavní studii. V první fázi hlavní studie byly použity tři úlohy v rámci polostrukturovaných rozhovorů s 9 žáky různého věku s cílem získat vhled do strategií a jejich charakteristik a prozkoumat vliv připravených nápověd na řešení žáků. Ve druhé fázi byla využita jedna úloha v rámci samostatné práce žáků (125 žáků od 12 do 19 let) a ve třetí fázi (která byla metodologickým kompromisem mezi první a druhou fází v tom smyslu, že žáci řešili úlohy individuálně, ovšem měli možnost nápověd a mohli své řešení ústně vysvětlit) dvě úlohy (130 žáků od 12 do 19 let). Žákovská řešení a přepisy rozhovorů byly analyzovány technikami založenými na...cs_CZ
dc.description.abstractTitle: Geometric Problems Solvable without Calculations Abstract: The thesis focuses on geometric problems which are usually set with a picture and ask for some numerical value. They are solvable by a geometric strategy, i.e., strategy with a small involvement of calculations. Their difficulty lies in the necessity to distinguish partial configurations in the picture. The goal of the research was to describe pupils' solving strategies and find out if they are age dependent. The theoretical background of the thesis consists of the concepts of visualisation, roles of pictures in geometry and their understanding by pupils and the ability to see in geometry. In the pilot study, tasks of the given type were selected for the main study. In the first phase of the main study, three problems were used with 9 pupils of different ages in semi- structured interviews with the goal to get an insight into the solving strategies and their characteristics and look into the influence of prepared hints on the pupils' solutions. In the second phase, 125 pupils aged 12 till 19 solved independently one problem while in the third one (which was a methodological compromise between the previous two), 130 pupils aged 12 till 19 solved two problems independently but had an opportunity to get hints and could explain their solutions...en_US
dc.languageČeštinacs_CZ
dc.language.isocs_CZ
dc.publisherUniverzita Karlova, Pedagogická fakultacs_CZ
dc.titleGeometrické úlohy řešitelné bez výpočtucs_CZ
dc.typerigorózní prácecs_CZ
dcterms.created2015
dcterms.dateAccepted2015-12-18
dc.description.departmentKatedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
dc.description.facultyFaculty of Educationen_US
dc.description.facultyPedagogická fakultacs_CZ
dc.identifier.repId175029
dc.title.translatedGeometric Problems Solvable without Calculationsen_US
dc.identifier.aleph002072289
thesis.degree.namePhDr.
thesis.degree.levelrigorózní řízenícs_CZ
thesis.degree.disciplineTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
thesis.degree.disciplineUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
thesis.degree.programTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.degree.programUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.thesis.typerigorózní prácecs_CZ
uk.taxonomy.organization-csPedagogická fakulta::Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
uk.faculty-name.csPedagogická fakultacs_CZ
uk.faculty-name.enFaculty of Educationen_US
uk.faculty-abbr.csPedFcs_CZ
uk.degree-discipline.csUčitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy - matematikacs_CZ
uk.degree-discipline.enTraining Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematicsen_US
uk.degree-program.csUčitelství pro střední školycs_CZ
uk.degree-program.enTeacher Training for Secondary Schoolsen_US
thesis.grade.csUznánocs_CZ
thesis.grade.enRecognizeden_US
uk.abstract.csNázev: Geometrické úlohy řešitelné bez výpočtu Abstrakt: Práce se věnuje geometrickým úlohám, které jsou zadané zpravidla pomocí obrázku a ptají se po nějakém číselném vyjádření. Tyto úlohy jsou řešitelné geometrickou strategií, tedy strategií s malým podílem výpočtů. Jejich obtížnost spočívá zejména v nutnosti rozeznat v obrázku dílčí konfigurace nezbytné pro řešení. Cílem výzkumu bylo popsat řešitelské strategie žáků různého věku u těchto úloh a zjistit, zda jsou tyto strategie závislé na věku. Teoretické pozadí práce sestává z pojmů vizualizace, role obrázků v geometrii a jejich vnímání žáky a umění vidět v geometrii. V pilotní studii byly vybrány úlohy daného typu pro hlavní studii. V první fázi hlavní studie byly použity tři úlohy v rámci polostrukturovaných rozhovorů s 9 žáky různého věku s cílem získat vhled do strategií a jejich charakteristik a prozkoumat vliv připravených nápověd na řešení žáků. Ve druhé fázi byla využita jedna úloha v rámci samostatné práce žáků (125 žáků od 12 do 19 let) a ve třetí fázi (která byla metodologickým kompromisem mezi první a druhou fází v tom smyslu, že žáci řešili úlohy individuálně, ovšem měli možnost nápověd a mohli své řešení ústně vysvětlit) dvě úlohy (130 žáků od 12 do 19 let). Žákovská řešení a přepisy rozhovorů byly analyzovány technikami založenými na...cs_CZ
uk.abstract.enTitle: Geometric Problems Solvable without Calculations Abstract: The thesis focuses on geometric problems which are usually set with a picture and ask for some numerical value. They are solvable by a geometric strategy, i.e., strategy with a small involvement of calculations. Their difficulty lies in the necessity to distinguish partial configurations in the picture. The goal of the research was to describe pupils' solving strategies and find out if they are age dependent. The theoretical background of the thesis consists of the concepts of visualisation, roles of pictures in geometry and their understanding by pupils and the ability to see in geometry. In the pilot study, tasks of the given type were selected for the main study. In the first phase of the main study, three problems were used with 9 pupils of different ages in semi- structured interviews with the goal to get an insight into the solving strategies and their characteristics and look into the influence of prepared hints on the pupils' solutions. In the second phase, 125 pupils aged 12 till 19 solved independently one problem while in the third one (which was a methodological compromise between the previous two), 130 pupils aged 12 till 19 solved two problems independently but had an opportunity to get hints and could explain their solutions...en_US
uk.file-availabilityV
uk.grantorUniverzita Karlova, Pedagogická fakulta, Katedra matematiky a didaktiky matematikycs_CZ
thesis.grade.codeU
uk.publication-placePrahacs_CZ
uk.thesis.defenceStatusU
dc.identifier.lisID990020722890106986


Soubory tohoto záznamu

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Tento záznam se objevuje v následujících sbírkách

Zobrazit minimální záznam


© 2017 Univerzita Karlova, Ústřední knihovna, Ovocný trh 560/5, 116 36 Praha 1; email: admin-repozitar [at] cuni.cz

Za dodržení všech ustanovení autorského zákona jsou zodpovědné jednotlivé složky Univerzity Karlovy. / Each constituent part of Charles University is responsible for adherence to all provisions of the copyright law.

Upozornění / Notice: Získané informace nemohou být použity k výdělečným účelům nebo vydávány za studijní, vědeckou nebo jinou tvůrčí činnost jiné osoby než autora. / Any retrieved information shall not be used for any commercial purposes or claimed as results of studying, scientific or any other creative activities of any person other than the author.

DSpace software copyright © 2002-2015  DuraSpace
Theme by 
@mire NV