Profesní autonomie učitelů a ředitelů v současné Číně
Autonomy of directors and teachers in the current Chinese educational system
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/76172Identifiers
Study Information System: 167572
Collections
- Kvalifikační práce [17867]
Author
Advisor
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Management of Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
2. 2. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Autonomie, akontabilita, decentralizace, Čína, kompetence, legislativa, ředitel, škola, školství, učitel, vzdělávací dokumenty, vzdělávací systémKeywords (English)
Autonomy, accountability, decentralization, China, competence, legislation, directors, school, educational system, teachers, educational documents, educational systemRigorózní práce představuje současný čínský vzdělávací systém nejenom jako celek, ale současně analyzuje i jednotlivé stupně řízení, s cílenou orientací na profesní autonomii ředitelů a učitelů školských zařízení. Stručně jsou představeny čínské školské reformy po roce 1976. Následuje podrobný rozbor principů současného školského systému, s orientací na jednotlivé stupně řízení a jejich řídící i rozhodovací pravomoci a plánované reformní změny. Pomocí odborné elaborace pojmů, studia klíčových dokumentů čínského vzdělávacího systému, školské politiky Číny a další cizojazyčné literatury, jsou ozřejměny legislativní procesy a dokumenty, kterými se současné čínské školské instituce řídí. Následně je posouzena shoda oficiální školské politiky, deklarovaná v příslušných dokumentech, s reálnou situací. Na základě nashromážděných aktuálních informací je popsána míra autonomie v řízení čínského školství a zhodnoceno postavení učitelů a ředitelů v současné Číně i možnosti jejich autonomního rozhodování Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
This thesis looks at the Chinese educational system and the autonomy that directors and teachers share in the decision making process. It not only examines the educational system as a whole but analyses different levels of the educational system, puts an emphasis on the autonomy of teachers and directors in a school environment, and introduces various school reforms in China since 1976. Consequently, it clarifies the current Chinese educational system with an emphasis on various organizational levels along with the power they have in the decision making process and the options for creating change. Through the study of key documents of the Chinese educational system, political system, and other foreign literature, the legislative processes and documents that are responsible for the Chinese educational policies are made apparent. The thesis compares the official Chinese educational system's documents and processes with the actual situation. Based on this research, the thesis determines the real level of autonomy that directors and teachers possess in the decision making process. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)