Aritmetická třída - základní pilíř piaristického školství v českých zemích
Arithmetic class - a basic pillar of Piarist education in Czech Lands
dissertation thesis (DEFENDED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/7563Identifiers
Study Information System: 137125
Collections
- Kvalifikační práce [19349]
Author
Advisor
Referee
Čornejová, Ivana
Vorel, Petr
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
27. 9. 2006
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Pass
Keywords (Czech)
církevní školství, dějiny pedagogikyAritmetickou třídu piaristických škol, rozšířenou po všech řádových provinciích, které postupně během vývoje piaristického řádu do osvícenských školních reforem a úprav vznikaly, se dosud žádná podrobnější studie nezabývala. Působnost této třídy bývala v dějinách piaristického různě vykládána a interpretována. Také se zařazením do tehdejšího školního sytému činilo mnohým autorům určité potíže. Většina ji pokládala za doplněk základní školy, za jakousi nouzovou třídu, jenž umožňovala těm žákům, kteří z nejrůznějších důvodů nemohli studovat u piaristů dále na gymnáziu snadnější vstup do praxe, nebo za ústupek šlechtickým, později pak mnohem více také měšťanským, zakladatelům řádových kolejí, v t om smyslu, že se vyhoví jejich požadavkům vyučit jejich synky v kupeckých počtech. Pokud si autoři všimli, že výuka v aritmetických třídách převyšovala svým zaměřením a požadavky kladené na běžnou třídu základní školy, často j im dělalo potíže zařazení této třídy zaměřené na reálnou výuku do tehdejšího školního systému. Váhalo se v otázce, zda aritmetická třída, zejména její vyšší oddělení, byla reálnou třídou, která mohla připravovat absolventy pro další studium a specializovaná zaměstnání technického zaměření, nebo odkladištěm pro nenadané studenty, které bylo třeba, obzvláště v době nátlaku v tomto směru před...
Aritmetickou třídu piaristických škol, rozšířenou po všech řádových provinciích, které postupně během vývoje piaristického řádu do osvícenských školních reforem a úprav vznikaly, se dosud žádná podrobnější studie nezabývala. Působnost této třídy bývala v dějinách piaristického různě vykládána a interpretována. Také se zařazením do tehdejšího školního sytému činilo mnohým autorům určité potíže. Většina ji pokládala za doplněk základní školy, za jakousi nouzovou třídu, jenž umožňovala těm žákům, kteří z nejrůznějších důvodů nemohli studovat u piaristů dále na gymnáziu snadnější vstup do praxe, nebo za ústupek šlechtickým, později pak mnohem více také měšťanským, zakladatelům řádových kolejí, v t om smyslu, že se vyhoví jejich požadavkům vyučit jejich synky v kupeckých počtech. Pokud si autoři všimli, že výuka v aritmetických třídách převyšovala svým zaměřením a požadavky kladené na běžnou třídu základní školy, často j im dělalo potíže zařazení této třídy zaměřené na reálnou výuku do tehdejšího školního systému. Váhalo se v otázce, zda aritmetická třída, zejména její vyšší oddělení, byla reálnou třídou, která mohla připravovat absolventy pro další studium a specializovaná zaměstnání technického zaměření, nebo odkladištěm pro nenadané studenty, které bylo třeba, obzvláště v době nátlaku v tomto směru před...