Webové stránky ve výuce matematiky se zaměřením na lineární rovnice a funkce
Websites in teaching mathematics focused on linear equations and functions
diploma thesis (DEFENDED)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75581Identifiers
Study Information System: 116155
Collections
- Kvalifikační práce [18635]
Author
Advisor
Referee
Vondrová, Naďa
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Mathematics
Department
Information is unavailable
Date of defense
19. 5. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Good
Keywords (Czech)
webové stránky, e-learning, lineární rovnice, funkce, modely zavádění lineárních rovnicKeywords (English)
websites, e-learning, linear equations, functions, models of implementation linear equations1 Abstrakt: Cílem této diplomové práce je vytvořit webové stránky zaměřené na výuku lineárních rovnic a funkcí a ověřit jejich přínosnost z pohledu žáků a vybraných učitelů. Webové stránky jsou jednou z forem tzv. e-learningu. Proto se diplomová práce zabývá nejen webovými stránkami ale také samotným e-learningem. Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Teoretická část je založena především na rešerši vybrané literatury a analýze učebnic z hlediska lineárních rovnic a funkcí. Praktická část se týká vytváření vlastních webových stránek a kvalitativního výzkumu realizovaného na základních školách v Obříství a v Neratovicích. Výzkum probíhal formou dotazníků, které byly obohaceny o rozhovory s vybranými žáky a učiteli. Bylo zjištěno, že vytvořené webové stránky považují žáci i učitelé za přínosné. Seznam silných a slabých stránek webu, dále také možnosti jeho vylepšení jsou jednou ze součástí výsledků práce. Klíčová slova: webové stránky, e-learning, lineární rovnice, funkce, modely zavádění lineárních rovnic
1 Abstract: The aim of this thesis is to create websites focused on teaching linear equations and functions and verify their utility from the perspective of pupils and selected teachers. Websites are one of the form called E-learning. Therefore, the thesis deals not only with websites but also with the e-learning. The work is divided into theoretical and practical part. The theoretical part is mainly based on selected literature search and analysis of textbooks from the point of view of linear equations and functions. The practical part is about creating own website and about qualitative research implemented at the basic schools in Obříství and Neratovice. The research was conducted through questionnaires, which were enriched by interviews with selected pupils and teachers. It was found that pupils and teachers consider these created websites beneficial. The List of the strengths and weaknesses of the websites, as well as the possibilities for its improvement are one part of the thesis results. Keywords: websites, e-learning, linear equations, functions, models of implementation linear equations