Metoda ukotvujících vinět: sebehodnocení znalosti informačních a komunikačních technologií
Anchoring vignettes method: information and communication technology knowledge self-assessment
rigorous thesis (RECOGNIZED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/75394/thumbnail.png?sequence=5&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75394Identifiers
Study Information System: 174581
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Pedagogy
Department
Information is unavailable
Date of defense
8. 9. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
metoda ukotvujících vinět, vědomosti a dovednosti v oblasti ICT, sebehodnoceníKeywords (English)
anchoring vignettes method, ICT skills and knowledge, self-assessmentTato práce představuje možnosti a přínos využití metody ukotvujících vinět v pedagogice ve spojení s informačními a komunikačními technologiemi. Jedná se o vůbec první využití metody ukotvujících vinět v této oblasti. V teoretické části tato práce seznamuje s pracemi jiných autorů, ve kterých probíhal výzkum s použitím sebehodnotících otázek, s výzkumy, ve kterých byla použita metoda ukotvujících vinět a s výzkumy, ve kterých byla metoda ukotvujících vinět použita v pedagogice. Praktická část obsahuje výsledky vlastního výzkumu, které ukazují různorodost sebehodnocení vědomostí a dovedností v oblasti informačních a komunikačních technologií u žáků prvních a druhých ročníků středních odborných škol. Práce prokazuje výraznou subjektivitu v sebehodnocení žáků, různé užívání škály respondenty a účelnost využití metody ukotvujících vinět v této oblasti. Především ukazuje zcela odlišné sebehodnocení žáků různých oborů, různých pohlaví, atd. před korekcí a po korekci metodou ukotvujících vinět.
SUMMARY: This thesis presents the possibilities and benefits of the use of anchoring vignettes method in educational science, in connection with information and communication technologies (ICT). It is the first ever use of the anchoring vignettes method in this field. In its theoretical part, the thesis introduces the works of other authors in which research was done with the use of self- assessment questions. It also shows the research using the anchoring vignettes method, and research in which this methodology was used in educational science. The practical part presents the results of the author's own survey, which shows the diversity of self-assessment of ICT knowledge and skills of Year 1 and 2 students at secondary schools. The thesis proves distinctive subjectivity in students' self-assessment, different usage of the scale by respondents and the purposefullness of using the anchoring vignettes method in this field. First and foremost, it shows an entirely different self-assessment of students of different study programmes, genders etc. before and after the correction using the anchoring vignettes method.