Význam psychospirituální péče v období sénia. Speciálně pedagogické impulsy pro rozvoj seniorů
Significance of Psycho-spiritual Care in the Old Age Period. Stimulating the Development of the Elderly in the Field of Special Needs Education
rigorous thesis (RECOGNIZED)

View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75353Identifiers
Study Information System: 180211
Collections
- Kvalifikační práce [19347]
Author
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Special Education
Department
Information is unavailable
Date of defense
13. 7. 2016
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Recognized
Keywords (Czech)
Duchovní doprovázení, logoterapie, paliativní péče, speciálně pedagogická péče, stáří, umíráníKeywords (English)
Accompaniment, Dying, Logotherapy, Old Age, Palliative Care, Special Educational Care, SpiritualDisertační práce se zabývá problematikou seniorského věku a snaží se poukázat na některé základní přístupy v souvislosti s porozuměním této velmi heterogenní a diverzifikované skupině, těžiště přitom klade do vzájemného vyváženého poměru speciálně pedagogických přístupů a teologicko-pastorální impulsů. Toto spojení však vyžaduje hledání společného dialogu mezi vědami a umožňuje tak najít kvalitní základnu pro porozumění seniorům v jejich integrovaném životním příběhu a zasadit se tak o kvalitní, ale i efektivní péči navazující na poznatky humanitních, medicínských i společenských věd. Zvolená metoda vyžaduje multidisciplinární přístup a vzdělání, které přesahuje hranice vymezení oborů. Práce využívá jako zdroj kvalitativní výzkum, který byl zaměřen na širokou oblast kvality života seniorů a zohledňoval též spirituální otázky. Vzhledem k volbě metody je daný text ukotven ve výpovědích klientů, čímž získává pestrost, autenticitu a praktické ukázky příběhů, zkušeností a otázek. Práce je členěna do pěti kapitol, které postupně kopírují jednotlivé tematické oblasti. Vychází z teoretických a praktických přístupů, přičemž vše propojuje s poznatky získaný během terénního výzkumu. Zohledňuje filozofický, teologický, axiologický, speciálně pedagogický a etický pohled na danou problematiku a hledá...
The Dissertation deals with the issue of the senior age and tries to point out some basic approaches in understanding this very heterogeneous and diversified group, the emphasis is put on the mutual balance between special pedagogical approaches and theological and pastoral impulses. This connection, however, requires searching a common dialogue among sciences and allows finding a quality base for understanding seniors in their integrated story of life and thus promoting a quality but also effective care following the findings of the humanities, medicine and social sciences. The method chosen requires a multidisciplinary approach and education that goes beyond the boundaries delimitating particular disciplines. The source used here is the qualitative research, which was focused on a wide area of the life quality of older people, and which also reflected spiritual issues. In view of the method chosen, the text is embedded in the testimonies of the clients, thereby gaining diversity, authenticity and practical demonstrations of stories, experience and issues. The Dissertation is divided into five chapters that progressively follow the individual thematic areas. It is based on theoretical and practical approaches, all of which are connected with a broader framework of findings gained from the field...