Didaktické využití geoparku Český ráj ve výuce přírodopisu na druhém stupni ZŠ
Educational use of geological park Czech Paradise in teaching upper primary school biology
diploma thesis (DEFENDED)
![Document thumbnail](/bitstream/handle/20.500.11956/75126/thumbnail.png?sequence=7&isAllowed=y)
View/ Open
Permanent link
http://hdl.handle.net/20.500.11956/75126Identifiers
Study Information System: 143868
Collections
- Kvalifikační práce [19159]
Author
Advisor
Referee
Skýbová, Jana
Faculty / Institute
Faculty of Education
Discipline
Training Teachers of General Subjects at Lower and Higher Secondary Schools - Biology
Department
Information is unavailable
Date of defense
9. 9. 2015
Publisher
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaLanguage
Czech
Grade
Excellent
Keywords (Czech)
exkurze, pokusy, pojmové mapy, dotazníkové šetření, základní škola, geopark, Český rájKeywords (English)
excursion, experiments, concept maps, questionnaire survey, primary school, geological park, Bohemian ParadisePředkládaná diplomová práce je didaktického charakteru a klade si za cíl najít a popsat specifické aktivity vedoucí k zatraktivnění výuky geologie na základních školách. Práce předkládá autorské návrhy exkurzí a pokusů, které je možné s žáky absolvovat v hodinách nebo během jiných edukačních aktivit ve školním roce. Exkurze jsou konkrétně navrhnuty na území geoparku Český ráj, který svým přírodním bohatstvím dává mnoho možností k využití nejen v oblasti geologie, ale i v dalších příbuzných přírodovědných oborech. Pokusy jsou navrženy tak, aby je bylo možné snadno uskutečnit ve výuce, důraz je kladen na časové hledisko a na snadnou dostupnost všech potřebných materiálů. Teoretická část práce sumarizuje dostupná data o geoparku Český ráj a rešeršně zpracovává obecné didaktické zásady pro konání exkurzí, tvoření pracovních listů, pokusů a her ve výuce, včetně tvorby pojmových map. Neopomenutelnou součástí práce je autorský výzkum provedený s žáky a pedagogy základních škol prostřednictvím dotazníkového šetření dokazující, že pokusy a exkurze jsou nepostradatelnou složkou výuky a vhodným motivačním prostředkem na základní škole.
The presented diploma thesis has an educational character and tries to find a way how to teach geology more attractive at primary schools. It includes authorial proposals for field trip routes and school experiments that can be implemented in lessons or within other educational school activity during school year. The field trips are built to be carried out in the geological park of Bohemian Paradise because of its natural wealth giving many possibilities to be used in teaching geology and other related fields of natural sciences. The experiments are designed to be realized during school lessons, therefore they are meant to be as little as possible time consuming and also the necessary material is supposed to be easily available. A theoretical part of the diploma thesis contains a summary of available natural datasets about the geological park of Bohemian Paradise, a review of the educational principles for organising of the field trips, creating worksheets, experiments and games in teaching process. The principles of creating concept maps are also included. An integral part of the thesis is authorial research with students and teachers via questionnaire survey proving that experiments and field trips are an indispensable component of teaching process and appropriate motivational tools at primary...