Výchova ke zdraví v programu nižšího sekundárního vzdělávání ve střetu pohledů pedagoga, žáka a rodiče
Health education in the secondary school curriculum from the perspective of the teacher, the student and the parent
diplomová práce (OBHÁJENO)
Zobrazit/ otevřít
Trvalý odkaz
http://hdl.handle.net/20.500.11956/74975Identifikátory
SIS: 162206
Kolekce
- Kvalifikační práce [18636]
Autor
Vedoucí práce
Oponent práce
Kovaříková, Miroslava
Fakulta / součást
Pedagogická fakulta
Obor
Učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů pro základní školy a střední školy pedagogika - výchova ke zdraví
Katedra / ústav / klinika
Katedra speciální pedagogiky
Datum obhajoby
18. 5. 2016
Nakladatel
Univerzita Karlova, Pedagogická fakultaJazyk
Čeština
Známka
Výborně
Klíčová slova (česky)
Zdraví, sekundární školství, zdravotní gramotnost, pedagog, žák, rodičKlíčová slova (anglicky)
Health, secondary school, health literacy, educator, student, parentDiplomová práce sleduje teoretická východiska, možnosti a praktické využití oboru Výchova ke zdraví s ohledem na stále větší význam vzdělávací oblasti Člověk a zdraví ve školních vzdělávacích programech. Teoretická část se zaměřuje na historii a vývoj vzdělávání v oblasti podpory zdraví od 16. století až k reformovanému školství po roce 1989 v České republice, na možnosti plnění a pochopení cílů kurikula oboru Výchova ke zdraví ve stávajícím prostředí základních škol. Praktická část s důrazem na kvalitativní výzkum mapuje pojetí Výchovy ke zdraví v prostředí konkrétní základní školy, se zaměřením na střet pohledů pedagoga, žáka a rodiče. Na základě zhodnocení teoretických východisek kurikula na jedné straně a výsledků analytické studie provedené ve sledované škole na straně druhé, navrhuje autorka sledované škole konkrétní možnosti úprav implementace vzdělávacího oboru Výchova ke zdraví do školního vzdělávacího programu. KLÍČOVÁ SLOVA Zdraví, sekundární školství, zdravotní gramotnost, význam, pedagog, žák, rodič
The thesis follows the theoretical foundation, options and practical application of Education for Health with regards to the growing significance in Person and Health in school educational programmes. The theoretical part focuses on the history and development in the filed of the Education for Health since the 16th century up until the reformation of the czech educational system after 1989. This part also concentrates on the options of fulfilling and understanding the curriculum goals in the current environment in primary schools. The practical part maps the approach of the Education for Health in a specific primary school environment, which focuses on different opinions of the educator, pupils and parents, with emphasis on the qualitative research. Based on the evaluation of the theoretical basis of the curriculum on the one hand and the practical realization of this domain in the selected school on the other hand, the author suggests possible adjustments in the realization of Education for Health in the specific school. KEYWORDS Health, secondary school, health literacy, value, educator, student, parent